Van Dong Hoi naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Dong Hoi naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Dong Hoi naar Hanoi

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dick

12 April 2009 | Vietnam, Hanoi

Dank wederom voor jullie leuke reakties.

Donderdag 9 aprril.

Vandaag is Joyce jarig en bereikt de jeugdige leeftijd van 30 jaar. Hebben haar al vroeg gebeld. Alhowel bij ons was het al 11.30 uur en in Nederland 07.30 uur.

Vandaag vertrekken wij om 8 uur van Dong Hoi naar Hue een rit van 110 km. De afstanden lijken niet groot maar de gemiddelsde snelheid is door de maximum snelheid van 50, 40 of 30 km erg laag. De boet bij snelheid overtredingen zijn erg hoog. We stoppen regelmatig o.a bij een compleet kapot geschoten kerk tijdens de Viertnam oorlog.

We passeren loend de 17de breedtegraad. En tevens lopen we in
de DMZ zone (gedemitariliseerde zone tojdens de oorlog ) over de Nien Luang Bridge over de Song Ben Hai rivier. Deze strook van 10 km breed verdeelde noord- en zuidvietnam tot 30 april 1975 toen er eindelijk een herenigd Vietnam kwam welke in 1976 officieel werd uitgeroepen. Dan volgen we nog een stuk van de Ho Chi Minh routre welke dwars door Vietnam loopt naar Laos. Een prachtrige weg welke niet of nauwelijks word gebruikt..

Dan komen we aan bij de Phong Na grotten. In kleine bootjes varen we over de rivier naar deze gigantische kalkzandsteen rotsen. Dan gaat de motor uit en varen we de grotten in. Over een lengte van ca 600 meter varen we diep de grotten in. Eerste gedeeltye is laag maar daarna ontvouwd zich een prachtig kleuren schouwspel met allemaal grillige vormen Staletieten en stalemieten zie je overal en soms komen deze samen en vormen een prachtige kolom. We lopen een stukje door de grotten en lopen dan weer terug. Aan het eind stap ik uit om het laatste gedeelte met een aantal anderen van onze groep naar het einde te lopen. Een fascinerend schouwspel trekt aan ons voorbij.

Vrijdag 10 april

We hebben een vrije ochtend en verblijven in het prachtige Spa Sun Resort in Dong Hoi.Lekker luieren aan het zwembad.

Om 11 uur vertrekken wij naar Vinh.

Ook nu weer regelmatig fotostops. O.a van een kerk en een echte Vietnamese begraafplaats. Wel een dooie boel maar toch interessant.

We passeren op enkele kilometers afstand de geboorteplaats van Ho Chi Minh.

Trugyen, onze Vietnamese gids leert ons enkele Vietnamese woorden. Tam Bier (tot ziens).

Ons hotel in Vinh is nou niet datgene wat wij verwachten. Paul en Mary hadden een kamer vol met muggen en verschillende storingen. Onze kamer daarentegen is redelijk. Het eten is ook niet echt lekker ondanks het feit dat er in de grote eetzaal net een bruiloft diners is geweest. Het leek wel 1 groot slagveld waty een verschrikkelijke troep.
Zaterdag 11 april

Om 7 uur vertrekken we voor een rit van ca 220 km naar Hanoi.

Een lange rit waarin we regelmatig een kleine regenbui op het dal van de bus krijgen.

het landschap veranderd ook en regelmatig verrijzen er vanuit een zee van rijstvelden prachtige kalkbergen.
Uiteindelijk komen we aan bij de 3 kloven in de Van rivier.

Hier gebruiken we eerste een uitstekende lunch. Daarna gaan we per 2 personen in een sampan (bootje) welke door vrouwen worden geroeid voor een 2 uur durende tocht door de kloven. Dit kost maar liefs 65.000 dong ( 2,50 euro) afzetters zou Paul zeggen.

Een prachtige tocht door de natuur. Af en toe even bukken als we onder een kalkzandsteen rotsmasief doorvaren. Aan het einde van de tocht geven we een extra fooi aan de 2 vrouwen zonder stuurvrouw.

Om 19,00 uur komen we dan aan in Hanoi. Snel even opfrissen en daarna het centrum in om wat tegaan eten. Op zich al een grote belevenis. Overal brommertjes en auto;s en maar toeteren de hele dag door. Op zoek naar een restaurant. Soms moeten we op de weg lopen omdat de stoep bezaaidd is met brommers, etens waren, koopwaren etc etc. Prachtig allemaal. Uiteineleijk vinden we een leuk restaurant. We zitten buiten op het terras en zien onder ons het plein waar iedereen zich door het verkeer worsteld. Rechts voorrang. links voorrang ?? Welnee de eerste die het lukt om rechts- of linksaf te slaan heeft gewonnen. Relatief zie je heel winig ongelukken. Na afloop gaan we moe maar voldaan naar ons hotel per taxi. Lies heeft het wel gehad met het lopen. Het gaat redfelijk goed en houden er rekening mee dat ze niet ver kan lopen. Tot nu toe heeft ze bijna aan alles mee kunnen doen.

Nu gaan we op zondag nog Hanoi bezoeken en morgen naar Halong Bay en de daarop volgende dag naar huis.

Heel veel liefs van ons 4 tjes uit een groot, prachtig mooi en afwisselend Vietnam

• 12 April 2009 - 09:52

Papa En Mama:

Lieve kinderen. Wij willen vanuit Doetinchem jullie fijne en gezegende paasdagen toewensen. Vandaag zijn we rustig thuis en morgen bij Harry en Ellen. Het weer is hier fantastisch voor de tijd van het jaar,we hadden een paar dagen zelfs zomerse temperaturen. Lekker veel buiten !Genieten van jullie verhalen ! Nog veel plezier. Liefs en knuffel van ons 2tjes

• 12 April 2009 - 16:22

Hans:

Hé reizigers!
    klinkt goed allemaal. Nog even dus en dan weer de lange vlucht naar huis toe. Nou hier is het weer ook niet slecht.
    We kunnen zelfs buiten zitten in de zon. Breng maar wat zon mee voor de komende dage. Nooit weg!
    Dank voor je verhalen, goede vlucht terug en......HAPPY LANDINGS!

• 12 April 2009 - 16:50

Tim & Ellis:

Hallo mensen ver weg....
    Al lekker bruin aan het worden? Dick je schrijft heel erg amusant, het is leuk om te lezen. Moest ook even gezegd worden hoor. Hier alles goed, het weer qua temperatuur lekker alleen de zon nog!
    Geniet nog even een paar dagen, want het is zo weer over! oh ja afgelopen vrijdag Top Gear gezien (Engels autoprogramma) ze waren in Vietnam en reden van Saigon naar Hanoi en daarna naar Han Lo of zoiets. We hebben nog naar jullie gezocht, maar Tim zei dat het niet live was. Maar inderdaad een heel mooi land!

Liefs van ons!

• 12 April 2009 - 22:00

Harry, Ellen +2:

Lieve alletwee,
    Als wij het al jammer vinden dat de reis voorbij is hoe is het dan met jullie? Prachtige verhalen met moeilijk te onthouden Vietnamese namen...
    Goede reis terug! Liefs van ons

• 13 April 2009 - 09:52

Gerard Favier:

Fantastisch om op deze manier jullie reis bij te houden. Zo'n afzetters vond Paul het blijkbaar niet omdat die twee vrouwen zonder stuurman toch nog een fooitje kregen. Hiopelijk hebben jullie er op 13 april ook een gezellige boel van gemaakt. Groetjes uit een zonnig Friesland.

• 13 April 2009 - 10:30

Lien En Bert:

een leuk reisverslag, we hebben het met veel plezier en interessen gevolgd.
    Verder wensen we jullie een goede thuiskomst.
    Bovendien willen we Mary vandaag feliciteren met haar verjaardag.
    groetjes en tot ziens

• 13 April 2009 - 11:08

Caro:

lieve neef en nicht, leuk om dit allemaal te lezen, nog een paar fijne dagen en een goede vlucht terug groetjes van je nicht uit Zwolle (Caro)