Amsterdam-Saigon - Reisverslag uit Phan Thiết, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu Amsterdam-Saigon - Reisverslag uit Phan Thiết, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Amsterdam-Saigon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dick

01 April 2009 | Vietnam, Phan Thiết

Dank voor jullie leuke reaktie's

Maandag 31 maart

Om 06.00 uur opstaan en om 08.00 uur vertrek richting Mekong Delta nadat met pijn en moeite alle koffers in de bagage ruimte van de bus staan. Een Nederlander kan verschrikkelijk lang overleggen hoe een probleem opgelost kan worden maar een Vietnamees doet er 4 keer zo lang over. Onvoorstelbaar hoeveel mensen er op dit tijdstip al wakker zijn en op hun brommertje door Saigon scheuren.
Om 10 uur stoppen we bij een prachtige lokatie met een prachtige tuin waar we Ice koffie drinken (ijkoffie). Om 11.30 uur zijn we op de plaats van bestemming waar we in een bootje stappen en over de bovenarm van de Mekong Delta gaan varen. De Mekong Delta ontspringt in Cambodja en komt uiteineleijk uit in de Zuid Chinese zee. Hoe is het mogelijk dat alle riviren uitkomen in de zee en dat deze nooit overloopt. Eerst bezoeken we een soort drijvende MAKRO. Allemaal bootjes met fruit, rijst, potten en pannen. Daarna bezoeken we een fabriekje waar ze rijst poffen, caramel toevoegen en daar koekjes van maken. Ook zien we het procede om rijstpapier te maken. Erg interessant en leerzaam. We krijgen een heerlijk kopje thhe aangeboden met allerlei lekkere snoeperijtjes (light). Lies kan hier gelijk een prachtig mooi rond tafelkleed kopen voor € 25,--.

Dan gaan we een behoorlijk stuk varen over de inmens grote Mekong Delta naar ons lunchadres. Heerlijk olifant-vis ( vis heeft vorm van olifantoor). Dan varen we door naar een kwekerij. Hier is een zeeer beroemde vietnames kweker bezig diverse nieuwe producten te maken van verschillende bomen en struiken. Zijn oom Hu houd zich meer bezig met het brouwen van de meest lekkere likeuren. Dit laatste spreekt Paul en mij meer aan en maken graag gebruik van de mogelijk om divvelse dlanken te ploeven (hik). Oom Hu is al 89 jaar en ziet er nog zeer jong uit dus..... drank maakt je jonger dan je lief is. (oud Vietnamees spreekwoord)

Dan varen we terug naar de bus en moeten dan nog een klein stukje rijden om bij ons hotel inCan Tho te komen. Eerst moeten we echter nog met de pont. Op zich al een geweldige belevenis. Allemaal uitstappen en naar de pont lopen. Dan de bus en een ebkele vrachtwagen en ....tig brommertjes. Uiteindelijk komen we bij ons goede en eenvoudige hotel. Met de hele groep zijn we s''avonds bij Nam Bo (€ 8,-- p/p incl drank)wezen eten op het boventerras buiten. Diverse hapjes. mary gaat het zelfs heerlijk vinden vooral dat ene gerecht met die kleine stukjes vlees. Na afloop hebben wij haar pas verteld dat het slang was. Ze keek wat ongelovig maar bleef het heerlijk vinden

Dinsdg 31 maart

Om 07.00 opstaan en een goed eenvoudig ontbijt. Met Lies gaat het redelijk goed als ze maar niet te ver hoeft te lopen. Als dat wel zo is regelen we een brommer of dragen wij haar tas.

We beginnen met een boottocht naar de beroemde drijvende markt van Can Tho. Werkelijk een fantastisch mooi schouwspel. Boten afgeladen met diverse handelswaar worden bezocht door kleine handelaren die dit gedeeltelijk overnemen en het dan aan de wal weer doorverkopen. Het is een gekakel en gepreuttel van jewelste. Daarna gaan we op reis naar Phan Thiet. Het is een hele lange rit niet zozeer qua kilometers maar wel door de maximum snelheid voor auto''s en bussen. Het neemt niet weg dat er voldoende is te zien onderweg. Regelmatig stoppen we voor een sanitaire/rookstop. De lunch gebruiken we in dezelfde lokatie welke wij de dag daarvoor hebben bezocht.
Om 18.00 uur is het dan volgens onze reisleider Mike dan zover ""HAPPY HOUR"" in de bus. Mike heeft een zelfgemaakt lied geschreven en de stemming zat er goed in. Om 20.00 uur komen we aan in ons resort in Phan Thiet. Een prachtige mooie kamer ( 2 onder 1 kap) met een geweldig grote badkamer. Echt super. Met z''n 4tjes aan de overkant wat gegeten. En om 22.30 uur lekker gaan slapen.

Woensdag 1 april

Alle reisgenoten moeten hun duim afdruk op een stuk paier zetten voor de tourist politie in Phan Thiet. Ik was 1 van de eerste en heb ondertekend met D. den Briel. Later gingen Lies, Paul en Mary ook hun duimafdruk plaatsen en kon ik beginnen met filmen. Daarbij noemde ik heel duidelijk de datum 1 april 2009.
De rest van de dag heerlijk lekker genoten van het prachtige zwembad, de mooie onstuimige zee, het witte zachte zandstrand, de heerlijke bedden, de heerlijk drankjes en hapjes. We willen hier allemaal wel een paar dagen extra blijven. Maar het leven is hard en morgen reizen we weer verder. Maar daarover een volgende keer meer.

Liefs van ons 4tjes

• 01 April 2009 - 13:23

Hans:

O,o jij past straks niet meer op die kruk! Of je valt er vanaf na al die drankjes daar.
    Maar goede berichten! Heerlijk om te lezen. De beelden schieten zo door je hersens heen omdat ik er al geweest ben!
    Maar jochie...........er komt nog veel meer!!
    Doe de groeten aan Mike, die kent me wel.
    Heel veel reisplezier! Groeten aan de anderen.
    Hans

• 01 April 2009 - 14:25

Peter Favier:

Heel leuk om jullie belevenissen zo te volgen,heb ik ook een idee hoe het daar is,ik wens jullie nog heel veel plezier de komende tijd,dat zal ongetwijfeld wel lukken.
    gr peter

• 01 April 2009 - 16:42

Fam Favier Joure:

Mooi verslag, en zeer leuk om dit allemaal te lezen.
    Mooie vakantie verder en een hoop plezier.

• 02 April 2009 - 04:00

El & Tim:

Hahaha met die duimafdruk, dat is heel erg grappig Dhr. D den Briel! De grappen blijven dus in Vietnam doorgaan.
    Weer zeer geamuseerd naar jullie verhalen/belevenissen zitten lezen. Ik vind 't wel vies dat Ma slang op heeft,(bah)! Zal wel door het niet roken komen.....? Krijg je trek van! Nou hier is niet zoveel bijzonders aan de gang, alleen dat eindelijk de zon gaat schijnen. Het is nu rond de 14 graden met een zonnetje hier, heerlijk! Bij jullie zal 't nog warmer zijn. Dikke kus van ons 2

• 05 April 2009 - 06:29

Joop:

net wakker en al weer genoten van jullie verhalen , ga zo door . veel veilige kilometers daar en natuurlijk ook mooi weer , alhoewel een tropische onweersbui lijkt me ook wat voor jullie
    groet van ons
    Joop