Van Nha Trang naar Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Nha Trang naar Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Nha Trang naar Hue

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dick

08 April 2009 | Vietnam, Hué

Excuus voor de * fouten in mijn vorige mail naar dat had te maken met een decect aan de cijfers van de
comouter.

Zondag 5 april

Vandaag een rijdag met regelmatige fotostops voor o.a cabauw op het rijstveld, een casave maalderij, vervoer van varkens in aparte manden en heeeeeeel veel bananen op 1 brommer. De keuze was om naar Mi Lai te rijden. Een dorp waae alle 350 inwoners door de Amerikanen zijn vermoord tijdens de Vietnam oorlog. Er waren een paar mensen in onze groep die hier geen prijs op stelden en dus is besloten dit bezoek niet af te leggen. Vadaag komen we aan in Hoi An een prachtig oude handelsstad aan de rivier Thu Bon.
Met de groep een stadswandeling gemaakt en Lies met de fietstaxi voorop. Dat gaat prima zo. Heerlijk door het prachtig oude gedeelte gelopen en heerlijk bij CargoRestaurant op het terras buiten aan de rivier gegeten.

Maandag 6 april

Om 8 uur ben ik alleen met een aantal gasten uit onze groep wezen fietsen in en om Hoi An. Geweldig al die kleine dorpjes. We zijn o.a. gestopt bij: scheepswerfje- groete tuinen-rijstvelden met cabauw-tempel-waterbuffels aan het baden en na afloop een lekker kopje koffie en met de boot terug naar Hoi An. Een prachtige tocht.

s'Middag zijn Lies en ik gaan winkelen. Eerst een tweetal nachthemden en 3 overhemden laten aanmeten. Die zijn ca 5 uur later klaar voor n0g geen 60 euro. Paul en Mary zijn s'ochtends al gaan winkelen en hebben een eilandje bezocht waar veel houtsnijwerk te koop is. Verder lekker gezellig door de straatjes geslenterd en o.a. kado voor de bijna 30-jarige Joyce gekocht. Ook de kleinjinderen worden niet vergeten. Oma sprak nog even met Vera en die zij dat zei" ik hou van jou" Fisherman friend is op zo'n moment erg sterk. Ook Danielle vertelde dat Maud zeer belangstellend naar de telefoon keek toen opa met haar mama belde.
Na het winkelen met de fietstaxi terug. samen met Paul en mary op het teraas de dag even doorgenomen.
Mary had s;avonds een perfect restaurant uitgekozen alleen er klopte weinig can.Terwijl we het voorgerecht hadden kregen we het hoofdgerecht al. Bij de bestellibg bleek dat ze heel veel gerechten niet hadden. Maar we hebben wel ontzettend liggen bulderen van het lachen.

Dinsdag 7 april

Vandaag helaas vertrek uit dit prachtige stadje naar Hoi An. Om 8 uur vertrek en stoppen bij China Beach waar de Amerikanen tijdens de oorlog konden bijkomen. Bezoek aan een marmer fabriek
Da Nang is een hele mooie schone stad. Op 7 maart 1965 kwamen de Amerikanen in deze haven aan om daaar kwartier te maken.

Wij bezoeken hier een Cham museum. Zeer indrukwekkend en mooi van opzet. Het is in 1915 gesticht. Stukken uit My Son, Dong Duong, Tra Kier en Thap Mum zijn hier tentoongesteld. Zoals jullie zien hebben musea altijd al grote interesse gehad van Paul en mij.

Daarna passeren we de 496 myt hoge wolkenpas. Een prachtige tocht en op de top hele mooie foto momenten.

Onderweg nog een politie controle. Auto met mankement word aangehouden. Chauffeur stapt uit met rijbewijs en een aantal bankbiljetten en mag gewoon na afgifte van de bankbiljetten doorrijden. De biljetten verdwijnen in de broekzak van de controleur.

Dan bezoeken we in Hue de keizerlijke stad Dai Noi. Prachtig dit stuk erfgoed.Het bestraat uit 3 ommuurde ringen: Gele Citadel-Verboden purperen stad-buitenste vestiging nuren. Tijdens het TET-offensief in 1968 is er veel verloren gegaan door de bobardementen. men is voorzichtig bezig om het verloren gegane te herstellen.

s;Avond met de taxi vanuit ons Festival hotel naar een vietnamees restaurant Tropical garden waar ze originele Vietnamese muziek spelen. De CD hebben wij maar niet gekocht.

Woensdag 8 april

Om 9 uur vertrekken we voor bezoek aan diverse bezienswaardigheden.

De graftombe van Kai Ding. Deze was gereed in 1031. Een prachtige drakentrap, wanden met ingelegd mozaiek en een groot bronzen beeld op de tombe van Kai Dinh

De graftombe van Tu Duc. De langst regerende vorst van alle Nguyen-koningen (36 jaar) Diverse paviljoens waar hij in leven al verbleef met een mooie bijver. hier schreef hij vele gedichten

Na de voortreffelijke linch gaan we varen over de Parfum rivier in een drakenboot. We passeren visserbootjes waar echt hele arme mensen wonen. Er is nl nagenoeg geen vis in deze rivier.

Bezoek aan een pagode van de hemelse dans. Hier moet ik op de foto met een klas met allemaal heeeeele kleine vietnamse meisjes die graag met een levende boedha op de foto willen. Hier staat ook de auto vam de monnik Quang Duc. Op 11 juni 1963 reed hij van de pagode naar Saigon en stak zichzelf in brand als protest tegen het bewind van Ngo dish Diem,

We besluiten deze fantastische dag met een wandeling over de plaatselijke markt.

dank voor jullie reakties en tot de volgende keer

Liefs van ons 4tjes

• 09 April 2009 - 04:00

Ellis&Tim:

Klinkt heerlijk allemaal! Hoe is het weer eigenlijk? Hier in Nederland hebben we echt maar een tweetal dagen zon gehad en de rest is weer regen! Bah!
    Doe iedereen de groetjes!!! En geniet ze...

• 09 April 2009 - 06:51

Peter Favier:

bedankt tot nu toe voor de leuke verslaggeving,jullie maken heel wat mee zo,leuk om te lezen.
    gr peter

• 09 April 2009 - 07:37

Kiekel:

wat een geweldig verhaal. fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Lies, hou je het vol?
    Veel liefs van kiekel.

• 09 April 2009 - 08:08

Marjan:

Fijn dat jullie zo genieten. Dat kunnen Fabri en ik helaas niet zeggen, zitten vlak bij het rampgebied (aardbeving)....

• 09 April 2009 - 18:54

Frits En Elly:

Leuk om te lezen en fijn dat er genoten wordt. Je leeft maar 1 keer. Ga zo door. Gr. Frits en Elly