Hanoi-Halong Bay-Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu Hanoi-Halong Bay-Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Hanoi-Halong Bay-Hanoi

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dick

14 April 2009 | Vietnam, Hanoi

Dank wederom voor jullie leuke reakties en anderen uiteraard voor de belangstelling in ons reisverslag.

Zondag 12 april

Vandaag is Corry jarig, een medereizigster, voo haar zingen we een verjaardagslied in de bus. Vandaag gaan we een aantal bezienswaardigheden bekijken in Hanoi

We bezoeken het mousoleum van Ho Chi Minh. De letters van de tekst op het mousoleum zijn van echte robijnen. Dit werd gebouwd tussen 1973 en 1975. Ho Chi Minh ligt hier opgebaard. Dit was tegen zijn wil. In een rij van ca 1000 meter schuifelen de mensen langs de glazen kist. Ho (mag ik zeggen) ligt daar volledig geprepareed in vol ornaat in de "etalage". Op zich heel indrukwekkend. s'Avonds laat men de kist zakken in een kelder. Elk jaar gaat zijn lichaam naar Rusland waar het word bijgewerkt.Daarna het regeringspaleis gezien en het werk- en woonvertrek van Ho Chi Minh. Dan bezoeken we op hetzelfde compex nog een pagode op 1 zuil.

Onderweg zien we verschillende pleinen waar met Tai Chi aan het beoefenen zijn.

Dan bezoeken we de HOA LO gevangenis als extra excursie. Deze gevangenis werd door de Amerikanen ook wel het Hanoi Hilton genoemd. De Amerikanen kregen hier een rdelijke behandeling. John Mc Cain ( oud president kandidaat USA) heeft hier tijdens de oorlog nog gezeten. Het is nu alleen nog maar een bezienswaardigheid om een indruk te geven onder welke erbarmelijke omstandigheden men hier gevangen zat zonder tv, telefoon, eigen toilet, zachte matras etc etc.

We rijden door naar de tempel van Conisius oftewel de tempel van de litaratuur. Hier werden de geslaagden op stenen schildpaden geplaatst en kregen zij hun bul uitgereikt. Nu komen er dagelijks vele studenten om de koppen van de stenen schildpadden aan te raken in de veronderstelling dat zij ook zullen slagen. Had ik trouwens destijds moeten weten was ik hier ook naar toe gegaan met mijn broer Paul.

Dan is het tijd voor de lunch. Tussen alle aanstormende brommers bussen, vrachtwagens banen wij ons een weg naar ons restaurant. Hier krijgt Corry namens de groep een mooie taart aangeboden t.g.v. haar verjaardag. Later in het hotel lag er namens de directie nog een mooie bos bloemen.

Na de luncg staan de cycl's klaar om onze groep van 29 mensen door het verkeer te loodsen. Een cyclo is een soort bakfiets. Voorop is een ruime zitplaats en daarachter werkt een heeeeel klein Vietnameesje zich uit de naad om met mij in de bak enigszinsd vooruit te komen. In mijn beste Vietnamees heb ik hem uitgelegd dat hij een bevoorrecht persoon is om een levende Boedha rond te rijden. het is werkelijk fantastisch. Overal getoeter van de brommers en auto's, alles kris kras door, naast , achter ja bijna over elkaar.

Na afloop bezoeken wij het broemde waterpoppenspel. In een groot bad zie je een prachtig poppenspel aan je voorbij trekken onder het genot van prachtige Vietnamese muziek. Zelfs zo mooi dat mary na het 2e nummer al in slaap valt. Toch is het een fascinerend gezicht alsd enige in zijn soort op de wereld. De voorstelling duurde 50 minuten.

s'Avonds zijn we met zijn vieren bij Al Fresco's wezen eten. Dit is een wereldwijd opererende keten. Wij hadden ons voorgerecht besteld en wilden eigenlijk het hoofdgerecht af bestelling. Amerikaanse hoeveelheden. Portie uienringen ( 15 stuks) Knoflook brood (halfje wit) Kippenvleugels met friet ( 6 vleugels) Daarna hoofdgerecht 2 x halve kip, Giant beefburger en steak. We moesten maar liefst 1 1/2 miljoen afrekenen. Dat is 15 euo pp inclusief drank.

Maandag 13 april

Vandaag rijden we om 8 uur weg en hopen omstreekts 12.30 uur in Halong Bay te zijn voor een 4 uur durende boottocht.

Zodra we in de bus zitten gaan we Mary toe zingen ivm haar verjaardag. Tijdens het ontbijt hadden Lies en ik al een kleinigheidje gegeven aan haar.

Met een enkele tussenstop o.a fotostop bij ereveld van gesneuvelde Vietnamese strijders komen wij om 12.15 uur aan in Halong Bay.

We gaan gelijk aan boord en vertrekken met deze mooie comfortabele boot voor een vaartocht van 4 uur langs de beroemde kalzandsteen rotsen van halong Bay die uit het water rijzen als kleine eilandjes van soms wel 100 meter hoog. Het is een adembenemend schouwspel. De lunch gebruiken wij ook aan boord in een zeer comfarabele ambiance. Het was eerst wat mistig maar spoedig brak de zin door. mary deed gelijk haar badpak aan en weg was de zon. Daarna kwam de zon regelmatig te voorschijn en de3 camera's van ons reisgezelschap schoten het ene mooie plaatje na het andere.

Om 15 uur is het dan happy hour. Paul en Mary tracteren de aanwezige op een rum-cola. Het duurde niet lang of iedereen zong uit volle borst de ene mooie smartlap na de andere. Het galmde prachtig over het water en kaatste terug tegen de rotsen.

Om 17 uur komen we bij ons laatste hotel van deze rondreis. Hier hebben we s'avonds ons laatse gezamenlijke diner. Mary heeft een lied geschreven voor Mike (bijnaam Smikkeltje) met assistentie van mij welke door een ieder uit volle borst word meegezongen. In een korte toespraak bedank ik Mike en zijn team voor de geweldige reisbegeleiding, de ontzettend goede uitleg en de interessante verhalen. Uiteraar vergeet ik Truygen onze Vietnamese gids en Hue de chauffeur en Man de busboy niet te bedanken. Na afloop bedankt een ieder Mike afzonderlijk en worden de enveloppen met fooien individueel door een ieder overhandigd.

Maandag 14 april

Vandaag gaan we om 13 uur vertrekken naar de luchthaven voor de terugreis. Hierover een volgende keer meer.

REIZEN IS EEN VERDWIJTRUC. EEN EENZAME TOCHT DOOR EEN SMALLE STROOK AARDRIJKSKUNDE NAAR DE VERGETELHEID.

Liefs van ons 4tjes

• 14 April 2009 - 13:34

Peter Favier:

bedankt voor het mooie reisverslag,prettige vlucht.
    groetjes peter.

• 14 April 2009 - 17:27

Papa/mama:

Lieve kinderen. Mary,nog gefeliciteerd met je verjaardag. Wij wensen jullie een hele goede terug reis en behouden thuiskomst. Bedankt voor uitvoerig reisverslag, waar we weer van genoten hebben en in gedachten mee gereisd.
    Liefs en kus van ons beiden

• 31 Juli 2009 - 16:54

Ahamersma"hotmail.co:

Leuk verslag. Wij hebben ook belanstelling, maar wat zijn nou echt de vrplichte bijkomende kosten?Dus naast de normale eten en drankjes, maar bv de verplichte fooien en toegangskaartjes enzenz ien... dat vind ik soms zo erg veel, en ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Bedankt met vr gr

• 12 Februari 2010 - 20:38

Toos:

Ik heb zojuist met veel plezier uw reisverslag gelezen. Ik begrijp dat Lies niet zo goed ter been is. Ik wil in augustus deze reis ook maken en ben ook niet goed ter been en vraag me af of het heel erg moeilijk is om in de bootjes te stappen.
    Zou u mij hierover kunnen informeren?
    dimchekya@yahoo.com