Amsterdam-Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu Amsterdam-Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Amsterdam-Saigon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dick

29 Maart 2009 | Vietnam, Hanoi

Dobderdagochtend vertrokken Paul Mary Lies en ik om 09.30 uur naar Schiphol. Daar werden wij opgewacht door de dames van Fox die onze paspoorten en overige reisbescheiden overhandigden. Direct inchecken bij de balie van Cathay Pacific en door de douane. Even wat spullen kopen in de Tax free shop en toen even wat eten en drinken in ons traditionel;e cafe Amsterdam. Bier en bitterballen.

Om 12.15 uur konden we beginnnen met instappen. Exact op tijd vertrokken wij om 13.15 uur richting Hong Kong. Lies en ik hadden een ideale plaats achter de keuken dus niemand voor ons. Paul en Mary zaten ingeklemd tussen 2 onbekenden. Paul gaf op zijn manier aan dat hij in de MRI=scan meer ruimte had. Na 11 uur landen we goed en veilig op Hong Kong. Na 1 1/2 uur vlogen we in 2 uur en 10 minuten door naar Ho Chi Minh ( Saigon)

Prachtig mooi weer. lekker zonnetje en 30 graden. Onze reisleider Mike Kriek begroette ons zeer enthousiast en welgemeend. Ik had hem tijdens de vakantiebeurs nog gesproken maar wist toen niet dat hij onze reeisleider zou zijn.

Na een rit van ca 30 minuten kwamen we aan bij ons eerste hotel. Een prima hotel met goede ruime kamers. s"middags zijn we even wat gaan shoppen in een groot winkelcentrum vlakbij.

Saigon. 7 miljoem mensen en tel daarbij nog ca 2 miljoen niet geregistreerde Vietnamezen. 4 miljoewn bromfietsen en 500 duizend auto's en bussen. Dus oversteken: gewoon gaan lopen en niet twijfelen maar doorlopen. De eerste best spannend maar het wend heel snel.

s'Avonds met de groep gezamenlijk in het hotel gegegeten. Een meer dan perfecte uitleg van Mike over het programma en de welbekende " clubkas".

Nog even wat gedronken en toen vielen wij bijna allemaal om van de slaap.

Zaterdag 29 maart.

Om 7 uur op na een heerlijke nacht. Een prima ontbijt en om 08.30 uur naar de bus. Een prima goede schone bus met chauffeur en busboy en Mike word geassisteerd door Weng, een Vietnamese gids.
Eerst bezoeken we een tempel en daar hebben we een wens mogen doen. Ik heb onze kinderen en kleinkinderen alle goeds toegewenst. Daarna door naar de grote Chinese markt Bin Vah. Een soort grootrhandel in weet ik niet wat er allemaal te krijgen- kopen-ruilen is . Daarna een bezoek aand eNotre Dame en het postkantoor beide gebouwen zijn ontworprn eind 1800 foor de heer Eiffel. Inderdaad de bekende architect uit Frankrijk. Daar heeft hij ook nog een torentje staan. De gezamenlijk lunch gebruiken we aan de oever van de Saigon Rivier. Daarna een bezoek aan een lakwerk fabriekje waar gehandicapeten uit de Vietnam oorlog de prachtigste spullen maken.
Toen door naar het zeer indrukwekkende oorlogs museum en geeindigd bij het herenigingspaleis waar op 30 april 1975 de vrede werd oindertekend en een einde kwam aan een zinloze oorlog.

Zondag 29 maart

Om 5 uur opgestaan en na het ontbijt zijn wij om 07.00 uur vertrokken voor een rit van 60 mkm naar de Cu Chi tunnels. Een zeer omvangrijk gebied van allemaal tunnels welke door de Vietnamezen zijn gegraven. Zelfs onder het militaire kamp van de Amerikanen lagen deze tunnels. Putjes van ca 35 x 40 cm waar een deksel op lag en vanwaar uit de Vietnamese strijders aanvallen konden doen op Amerikaanse stellingen. Een zeer indrukwekkend geheel.
Om 10.15 uur vertrokken we om naar de kerk te gaan. Want dat ben ik nog zo gewend van vroeger. Deze kerk was alleen iets anders. Het is de uit ca 2 1/2 miljoen leden bestaande sekte CAO DAI. Een menegling van boedisme, texoisme etc etc. Zeer mooi om deze dienst bij te wonen op de omloop in de kerk. Daarna lunch en toen door naar Saigon.
Alleen zijn we onderweg nog even gestopt bij het huis van Kim Puh. Jullie zullen je afvragen wie dat nou weer is. Als ik jullie in herinnering brteng de world press foto van de Vietnam oorlog van dat meisje dat naakt kwam aanrennen vanuit een vuurzee dan weten jullie wat ik bedoel. In haar ouderlijk huis hebben we naar haar documantaire zitten kijken. Kim woont nu samen met haar man en zoontje in Canada. Om 17 uur waren we bij ons hotel en ben ik even gaan internetten.

Onze eerste indrukken zijn geweldig. Een leuke groep, een geweldige enthousiaste reisleider, prima hotel, goed eten en drinken. Absoluut geen duur land. Voor 8 euro p/p heb je een 2 gangen maaltijd en 3 biertjes (Heineken). Alleen internetten kost hier 80 cent voor 1 uur (afzetters).

Morgen verlaten we Saigon en gaan we de Mekong Delta in. Daarover een volgende keer meer. Ontvang de hartelijke groeten en liefs van ons 4tjes

• 29 Maart 2009 - 11:18

Kiekel:

Heerlijk, zo'n enthousiast begin! Geniet samen en Lies: haal er uit.....
    Dikke knuffel van Kiekel.

• 29 Maart 2009 - 12:28

Frits En Elly:

Leuk om te lezen en wellicht voor ons ook een reisdoel. Groetjes vanuit Beek/Ubbergen

• 29 Maart 2009 - 12:29

Ellis & Tim:

Wow, al heel veel gezien en gedaan in die paar dagen. We lezen geinteresseerd mee!
    Groeten daar.....

• 29 Maart 2009 - 14:07

Hans De Bruin:

Hallo vakantiegangers!
    Wat komt me dat allemaal bekend voor. Maar Dick er komt nog veel meer hoor. Het wordt nog veel mooier en vooral wateriger! Paste je in de tunnels of heb je dat maar aan je voorbij laten gaan?
    Ik ga beetje onverwachts 30-04 naar Marokko. Weer een keertje kijken daar. Hopelijk wel mooi weer daar, want hier is het niks!
    Jullie heel veel plezier en geniet van dat schitterende land. O ja, stoelen aan boord? Echt zo goed?
    Groet.

• 29 Maart 2009 - 16:24

Martijn & Joyce:

Ha leute! Dat klinkt allemaal weer geweldig! Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. Nu in 2 dagen al zo veel gezien. Dat beloofd wat voor de andere dagen. Geniet lekker verder en tot de volgende mail.
    Liefs, M&J

• 29 Maart 2009 - 16:24

Martijn & Joyce:

Liefs, M&J

• 29 Maart 2009 - 16:47

Elly Dokman:

He luitjes, geniet ervan want het leven duurt maar even, ik volg jullie

groetjes en tot gauw

• 30 Maart 2009 - 10:29

Joop:

nou das mooi man!!!!
    je krijgt toch altijd wat je verdient. kreeg je vroeger ook altijd al!!! bij de Markthal.

hier; maar werken en ploeteren en balkenellende.
    jullie; mooi weer , veel genieten en vooral mooi indrukken. kijk al weer uit naar jullie volgende bericht
    groet van ons
    fam . keizer , Joop

• 30 Maart 2009 - 11:38

Pappa En Mamma:

Lieve kinderen, Dank voor jullie berichten en fijn dat alles goed gaat.ook het smsssje. De techniek staat voor niets en vooral niet als ik op het verkeerde knopje druk, m.a.w.dit is al de derde brief waarvan 2 niet eens onze computter heeft verlaten. Prullebak??
    Hier gaat alles goed ook met de gezondheid. De extra medicijn heeft goed zijn werk gedaan.
    Jullie schreven over die tunnels van de Koreanen nou dan is mijn verhaal van de gevluchte duitsers in Venlo niets mee.plm. 10 meter en met een conservenblikje uitgegraven.kus van ons tweetjes. Love you.

• 30 Maart 2009 - 20:01

Paul:

Mooi verslag al van het begin weet niet hoever het is maar zie wel of jullie erbij zijn met het paasontbijt? Zie hier regelmatig vietnamezen loempiaatjes verkopen op de markt... groeten!

• 31 Maart 2009 - 08:26

Marjan:

Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin daar! Mooi !!! Gaan jullie deze site nog verrijken met "smakelijke" pics?? Zou ook leuk zijn...
    Knuf, Marjan & Fabri