Van Agra tot Khajaraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Agra tot Khajaraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Agra tot Khajaraho

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

24 Maart 2012 | India, Khajuraho

Dobderdag 22 maart

Inmiddels al ontzettend veel fotos en filmpjes gemaakt. Vandaag met de bus al links rijdend, gelukkig doen dat heel veel anderen ook, richting het station van Agra. Vandaar met een comfortabele, enigszins gedateerde trein, naar Jhansi. De treinreis duurt ca 3 uur. Onze bus is met onze koffers de avond daarvoor al vertrokken. Prachtige treinreis en daarna door naar het 6000 inwoners tellende dorpje Orcha. Mooi hotel met ruime kamers op de begane grond en een zwembad. sMiddags heb ik met een aantal reisgenoten met tuktuk (klein gemotoriseerd driewielertje) een tempel en een paleis bezocht. Dit paleis is slechts voor 1 nacht door een koning gebruikt. Prachtige muurschilderingen en nog vrijwel geheel intacct. sAvonds met een paar reisgenoten in het rustige dorpje met allemaal toeterende auto's en tuktuks op het dakterras wat wezen eten voor 30 euro met 6 personen incl drank (de afzetters).

Vrijdag 23 maart

Weer een mooie busreis door het mooie hectische India van Orcha naar Khajuraho (178 km). Groot gedeelte van de weg is zeer slecht maar op tijd gestopt bij een prachtige rustplaats in de middle of nowhere. Onderweg legt Annie ons dit keer uit de verschillen tussen de 4 kasten. In 1952 zijn deze officieel beeindigd maar in werkelijkheid bestaan deze nog wel degelijk. De armste kaste is er nog steeds en ook de kaste van Vashhya (kooplieden) zijn nog steeds arm. De rijke kaste van de brachman bv betaald nu nog steeds geen belasting. Gemidddeld inkomen van de laagste kaste als deze al werk hebben bedraagt ca 1 tot 1,5 dollar per dag. Uit onderzoek van de werledbank blijkt dan ook dat niet Afrika tot het armste werelddeeel behoort maar Azie waarbij India in de top staat..
Aangekomen in ons hotel wat er weer geweldig uitziet met een groot zwembad en ruime kamers gaan we in de namiddag olv mr. Bilal een fietstocht maken. Op originele Indiase fietsen gaat een groot deel al fietsend op weg. Lies en een paar andere reisgenoten volgen ons in de tuktuk. Met Lies gaat het redelijk goed. Goed dat ze haar wandelstok bij zich heeft. Moet af en toe na een dag met veel wandelen even goed rust nemen.
We fietsen eerst naar een boerderij midden in het land. Allemaal erg primitief maar wel mooi om te zien. Grote waterput, klein houtkacheltje waar gedroogde koeienhoopjes, of stront voor mijn familie uit het oosten, in word verbrand.
Daarna door naar een dorpje waar Nomaden wonen. Door de regering worden zij ondersteund met diverse materalen op voorwaarden dat zij alleen in het dorpje blijven en zich niet verplaatsen. Ziet er allemaal redelijk goed en verzorgd uit. Erg mooi om dit allemaal te zien. regelmatig stopt onze gids de vrouwen een fooi in handen van maar liefst 10 rhupee ( 15 eurocent). Daar kunnen zij echter weer heel veel mee want zij zijn hier erg dankbaar voor.
Zaterdag gaan we een exotische of erotische tempel bezoeken, dat had ik niet goed gehoord :-) met allemaal Kama Sutra beelden. Mocht ik nieuwe ideeen opdoen zal ik dit in het volgende verslag laten weten

• 24 Maart 2012 - 08:54

Papa/mama:

Lieve kinderen,wat zien jullie weer veel en wij genieten hier mee met jullie.Fijn dat het Lies redelijk goed gaat. Even een rectificatie : in het oosten noemt men de uitwerpselen van een koe mest en aalt. Vraag maar aan je b(r)oer Frank ! Hier alles oke ! Prachtig voorjaarsweer.
    Liefs van ons tweetjes

• 24 Maart 2012 - 09:43

Ellen En De Rest:

Hopelijk blijft Lies het volhouden door ook kalm aan te doen. Jullie ondernemen zoveel! Zal lekker ruiken zo'n houtkacheltje dat gebrand wordt door feces (ja, dat leren wij hier in het oosten al op 't Ulenhof...)! Heeft iedereen wel voldoende te eten met die armoedige loontjes? We wachten op het volgende verslag over de exotische (?!) beelden.
    Liefs van ons

• 24 Maart 2012 - 19:52

FEMI:

op zo'n vuurtje maak je de lekkerste erwtenpoep na oosters recept,geweldig die excrotische beelden van vrouwen voor 0,15 eurocent.lees het wel jullie missen nl nog niet,geniet samen dat doen wij hier van het weer,tis zomers warm(bijna)groetjes en liefs van ons 4tjes

• 25 Maart 2012 - 17:42

PBBRH:

Hi Broer en schone zus,

Jullie kunnen vannacht weer rustig slapen, de Graafschap heeft verloren van Feijenoord! Lees jullie verhalen met belangstelling.

dikke kus van ons
    Patrick, Beatrijs, Bente, Rick en Hidde

• 26 Maart 2012 - 08:05

Paul:

Voor die 30 euro en 6 personen eten is dat veel voor kopje droge rijst en bekertje water... Heet die driewieler echt TukTuk of moet je dat woord ook omdraaien? Beter de eerlijke Stront uit het Oosten waar de wijze vandaan komen, dan die Shit uit het westen toch? verloochen nooit je afkomst Kukkeleku Kuuuu 3 x Feijenoord maar ja wij blijven door trainen...