van Jaipur naar Agra - Reisverslag uit Agra, India van Dick Waard - WaarBenJij.nu van Jaipur naar Agra - Reisverslag uit Agra, India van Dick Waard - WaarBenJij.nu

van Jaipur naar Agra

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

21 Maart 2012 | India, Agra

Dinsdag 20 MAART

Vandaag rijden wij van Jaipur naar Agra. Dit is 228 km over 2 baans weg alleen hier lopen ook mensen, kamelen, schapen, koeien en rijden brommers, tuktuk, auto's en vrachtwagens en niet 1 op een afstand van 10 meter maar zeker 4 of 5. Alles toetert om aan te geven dat ze willen inhalen volgens mij zelfs de schapen. Wat een toch enigszins georganiseerde chaos. Regelmatig passeren we kleine dorpjes met ca 600.000 tot 1 miljoen inwoners. Mooie huizen zgn haveli's. Dit zijn oude herenhuizen van handelaren. Die hebben hun huizen verlaten om in de grote stad te gaan wonen. Nu wonenen er ca 20 gezinnen.Annie verteld heel veel over het hindoeisme. Een verzameling van heel veel oude3 geloven. Onderweg bezoeken wij een hindoe tempel gewijd aan Krisna. ook een indrukwekkend bezoek aan de "watertrappen" van Chant Paori. Een 20 meter diep gat met allemaal trappen.

Dan koen wij aan bij de verlaten stad Fatehpur Sukri. In 1571 gesticht door Akbar. Hij had geen zonen maar een heilige heeft verklaard dat hij 3 zonen zou krijgen. Dit gebeurde ook en om haar te eren heeft hij hier toen een prachtig complex laten bouwen. Het rode zandsteen was bedekt met prachtige tapijten en kleurrijke schilderingen. In de tempel welke speciaal voor haar gebouwd is kon je tegen een vergoeding een wens doen door een touwtje aan een rasterwerk te binden. Ik heb dit ook gedaan met maar 1 wens. Om 19.30 uur kwamen we aan in ons hotel. Een heel mooi groot hotel.

Woensdag 21 maart

Vanochtend om 07.30 uur naar de Taj Mahal (=krron paleis). In 1631 gebouwd door Shah Jahan voor zijn overleden vrouw Mumtaz. Zij overleed op haar kraambed nadat zij hem al 14 kinderen had gegeven. Zij vroeg hem om de mooiste plek op aarde uit te zoeken voor haar graf. Het duurde 22 jaar vooradt het klaar was door 22.000 dwangarbeiders. Het is een ontazettend knap stuk architectuur en bouwkunden aangezien er nog geen tekentafels, computers en digitale meetapparatuur bestonden. De buitenste pilaren staan iets over hellend naar buiten zodat bij een eventuele aardbeving de torens naar buiten vallen en niet op de koepel. Ik kan jullie niet omschrijven toen ik de Taj Mahal voor het eerst "live" zag. Had echt een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. KIPPENVEL. Onbeschrijfelijk mooi.
We zijn daar een hele tijd gebleven en zijn ook in de koepel geweest waar de tombes van de koning en zijn vrouw liggen.

De koning wilde ook een eigen Taj Mahal maar gezien de kosten daarvan heeft zijn zoon ingegrepen en hem in een aparte ruimte van het Rode Fort (koninklijk paleis) gevangen gezet. Na zijn dood is hij alsnog bijgezet bij zijn vrouw. Alles is symetrisch in de Taj mahal alleen niet de bijzetting van zijn graf.

het bezoek aan het Rode Fort was ook zeer indrukwekkend. Wat een pracht en praal moet dat destijds geweest zijn. Met prachtige muurschilderingen en mooie handgeknoopte tapijten.
Moe maar zeer voldaan zijn wij om 14 uur naar ons hotel gegaan om lekker even te relaxen van alle indrukken van de afgelopen dagen. Wat een prachtig en bijzonder land.

• 21 Maart 2012 - 17:34

Willem Groeneveld:

Hallo Dick en Lies,

Wat mooi om te lezen hoe jullie ondergedompeld worden in de indiaase cultuur.
    Het is het leven van een heel andere zijde en ik hoop ooit een te kunnen aanschouwen, wat jullie nu zien.
    Misschien dat ik eens een half jaartje in een tempel kan bivakeren.
    De sikhs tempel, de gouden tempel lijkt me ook heel mooi om eens te bezoeken.
    Heb kundalini yoga gedaan en kan ook een paar sanskriet woorden en ek ong kar vindt ik een hele mooie.haha
    Ik wens jullie nog een hele fijne vakantie en ben benieuwd naar jullie volgende verslag!!

liefs Willem

• 21 Maart 2012 - 20:02

Jooop:

wat een wereld rij je links rechts of in het midden
    veel plezier en groeten van ons margreet en joop