Namibië en Botswana van Maun naar Gobabis (Namibië - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Dick Waard - WaarBenJij.nu Namibië en Botswana van Maun naar Gobabis (Namibië - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Namibië en Botswana van Maun naar Gobabis (Namibië

Door: dick en lies

Blijf op de hoogte en volg Dick

30 September 2016 | Namibië, Gobabis

Woensdag 28 september
Van Thamalakane Lodge Maun naar Ghanzi Dqae Qare lodge. 287 kilometer.

Om 10 uur weg gereden vanaf de lodge. Voorspoedige reis zonder oponthoud. De weg is de eerste 100 kilometer erg hobbelig maar 120 kan je er rustig rijden.

Om 13.15 uur zijn we bij de lodge. Het is een beschermd gebied waar de bosjesmensen leven. Het is een zeer eenvoudige eco-lodge. Electrabel tussen 19 en 22 uur. In de namiddag worden we rondgeleid, tegen betaling, door een originele bosjesman. Aangezien zijn ouders hem verteld hadden dat hij in de winter was geboren dacht hij dat hij nu 45 jaar was. Als hij 45 is ben ik 18.

In eerste instantie dachten wij aan een hoog “ Volendam” gehalte maar niets bleek minder waar. Veel tradities houden zij nog in ere. Het jagen op Grootveld gedurende 3 maanden met traditionele wapens. Het vlees gaan ze drogen en de huiden gebruiken ze ook weer voor kleding en schoeisel. De traditionele dans is de trance-dance. Iets anders dan in Nederland in ieder geval zonder pillen. Bosjesmensen leven volledig van de natuur. Alleen in dit reservaat gaan ze van het verdiende geld ook eten en kleding kopen. Maar als dat er niet is redden ze zichzelf.

Wij hebben werkelijk met verbazing geluisterd en ervaren hoe deze mensen leven. Lies is er wel achter dat ze beter getrouwd kan zijn met een gepensioneerde eventmanager bij Heineken dan met een bush-man.

Het avond diner was prima. Vooraf 2 half gekookte eieren met 1 schijfje komkommer en 1 schuifje tomaat en 1 blaadje sla met een flubbertje kerrie dressing. Hoofdgerecht vlees, gebakken aardappeltjes, sla, broccoli en courgette. En als desser mierzoete peertjes met 2 bolletjes ijs.

Het afrekenen moest binden manager die een paar honderd meter verder woonde. Met de overige 2 gasten in de truck naar zijn huis om daarnet pinnen.

Leuke ervaring welke je mee gemaakt moet hebben.

Donderdag 29 september
Van Ghazi Dqae Qare lodge naar Gobabis (Namibië ) kalahari Bush breaks lodge 287 kilometer.

In Gobabis even gestopt om te tanken en een craft en arts winkeltje bezocht. Toen door naar onze lodge. Ongeveer 5 km vanaf de grote weg ligt deze prachtige lodge. Wij werden hartelijk welkom geheten door manager Wouter, een echte sud Afrikaan. Mooie Lodge met 2 ruime bedden, ventilator, grote badkamer en een terrasje met uitzicht over de kalahari woestijn. Een ruime zithoek buiten, klein zwembad en een prachtige grote binnen ruimte met open haard en vele trofeeën zoals, kudu, giraf, Orix en waterbuffel.

Het is hier heerlijk relaxen en een prachtige afsluiting van onze geweldig mooie imponerende natuur rondreis door Namibië en Botswana. Middag en avond lekker op het terras. Gezellig gesprek met 2 Duitse gasten die hun dochter kwamen halen in Namibie die daar stage had gelopen. Samen met Wouter en 2 ranger heb ik nog een borrel gedrinkt ( dat is Zuid Afrikaans) en stukje droe wors geeet.

• 30 September 2016 - 09:33

Papa En Mama:

Lieve kinderen. Wat een geweldige ervaring hebben jullie weer opgedaan !! En nu nadert het einde van de rit en gaan jullie met een koffer vol herinneringen weer huiswaarts (vinden wij wel fijn ) We wensen jullie een hele goede terugreis en hopen jullie gauw weer te zien. Knuffel van ons 2tjes.

• 30 September 2016 - 21:27

Beatrijs:

Dank jullie wel voor deze reisverslagen, zo waren we er een klein beetje bij! Hele goede reis terug. Patrick, Beatrijs, Bente, Rick en Hidde