Namibië en Botswana Maun in Okavonga delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Dick Waard - WaarBenJij.nu Namibië en Botswana Maun in Okavonga delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Namibië en Botswana Maun in Okavonga delta

Door: dick en Lies

Blijf op de hoogte en volg Dick

30 September 2016 | Botswana, Maun

Maandag 26 september
Van Gweta Planet Baobab Lodge naar Maun

De nacht in Lodge Planet Baobab was extreem warm. Wij hadden een grote ventilator in onze kamer en alle ramen open maar het was nog steeds heet. Ook de matrassen op de stenen bedden sliepen niet echt comfortabel.

Lekker rustig aangedaan. Koffers in de auto en toen ontbijt. Eten is hier prima. Ruime keuzes bij het ontbijt. Gekookt, gebakken, scrambled, omelet of gepocheerde eieren met of zonder bacon. Diverse cerials, jam, ham, kaas, en verschillende soorten brood. Juices, koffie of thee. Dus we komen niet uitgehongerd terug.

Het is maar 250 kilometer naar Maun dus rustig aan. De hoofdwegen in Botswana zijn allemaal 2 baans. De max. snelheid is 120 km/uur. Alleen bij het passeren van kleine dorpjes is max 60 km. En in de nationale parken is het max 80 km. Nu passeerden wij een park en reden netjes 80 km. Daarna stond er een bord einde park dus gas en verder met 120 km/uur. Er waren 2 tegenliggers die knipperden met hun lichten maar dat was ca 40 km eerder. Ineens een man met geel hesje op de weg. Op het heuveltje zagen wij een politieauto en een radar. Inderdaad wijnrekken te snel. Dit was nog een park. Of we maar mee wilden komen naar de politieauto waar een echte agent in zat. Wij reden 115 km waar 80 is toegestaan. De boete bedroeg 800 pula ( € 65,00). Dat moesten wij direct afrekenen.

Wij hebben uitgelegd dat de agent de bon kon uitschrijven en versturen naar de verhuur maatschappij. De afspraak met het verhuurbedrijf was ook inderdaad zo dat wij geen bekeuringen moesten betalen maar deze rechtstreeks naar verhuur maatschappij zouden laten versturen die dit dan met ons zouden verrekenen.

Dat was hij niet van plan aangezien de auto in Namibië was gehuurd. Lies heeft met al haar charmes uitgelegd dat het verhuurbedrijf ook een vestiging in Botswana had en dat hij de bon daar naar toe zou moeten sturen. Hierop volgde een diepe zucht aangezien hij begreep dat wij toch niet zouden betalen. Hij zei: “ I forgive you” en wij konden gaan. Snel in de auto gestapt en snel met 80 km/ uur verder.

In Maun aangekomen even getankt ( 40 liter diesel voor € 24,00) en een paar boodschappen gedaan en naar onze lodge. Ons huisje ligt direct aan de rivier met een geweldig uitzicht. In de namiddag nog even een boottochten gemaakt over gedeelte van de Okavonga delta. Hier zien we de meest prachtige vogels zoals de kingfisher, de zeearend, de Botswaanse huismus, de kievit en de reiger en alle vogels waarvan ik de naam al niet meer weet. Zoals de bruine breedvleugel vogel, de groene borstarend, de blauwe 3 vinger vogel en de uiterst zeldzame fluitende zwart wit gevederde penis vogel. Makkelijk herkenbaar aan zijn vorm.

Daarna lekker even wat drinken. Bijkletsen met mede reizigers en toen een uitstekend buffet met o.a. Pompoen soep, salade,s, kip, screw van diverse soorten vlees en spies van braadworsie afsluitend een geweldig dessert welke wij hebben overgeslagen.

Dinsdag 27 september
Extra dag in Maun.

Vandaag besluiten we om in Maun wat souvenirs te kopen. Wij rijden terug naar de rotonde en nemen die driekwart naar Maun. Herkenbaar van 8 jaar geleden is de entree van het Maun International AirPort . Van hieruit zijn wij toen met de groep in kleine Cesna’tjes de Okavonga Delta ingevlogen waar we toen 2 nachten hebben overnacht in een tent.

De gewenste winkeltjes waren bij het vliegveld moeilijk te vinden. Later bleek dat je nog een stuk door moest rijden waar veel supermarkten, kleine winkeltjes en zelfs een marktjes was.

De rest van de middag lekker geluierd bij de lodge. En s’ands weer een heerlijk buffet. Wij maakten kennis met Klaas. Deze man was 38 jaar geleden naar Botswana verhuist en nooit meer naar Nederland terg gekeerd. Hij had 18 jaar lang een restaurant in Maun tegenover het vliegveld maar onlangs was hij hier mee gestopt. Steeds weer die onzekerheid of je wel of niet stromend water had en/of electriciteit hebben hem dit besluit doen nemen. Daarnaast was hij 65 en had hij recht op AOW . Nu is hij kok bij deze Lodge welke eigendom is van een Engelse investeerder die op Guernsey woont.

Erg interessant om met hem te praten en van gedachten te wisselen over het leven in Botswana.

• 30 September 2016 - 12:21

Martijn:

Wat een verhaal weer met die aanhouding door de politie. Binnenkort op SBS6 bij 'Wegmisbruikers in het buitenland'? Leest verder weer lekker weg. Wat een gave trip zeg!