Van Cahuita naar Bocas del Toro (isla de colon) - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Cahuita naar Bocas del Toro (isla de colon) - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Cahuita naar Bocas del Toro (isla de colon)

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

25 Maart 2013 | Panama, Bocas del Toro

Zondag 24 maart

Vandaag vertrekken wij om 8.30 uur voor een rit van ca 1 1/2 uur naar de grens met Panama. Volgens onze gids moeten wij ons voorbereiden op een langdurige grensovergang. Echter niets is zeker in het leven. Aangekomen bij de grens moeten wij uitstappen en onze koffers worden door allemaal mannetjes de grens over gebracht. Wij moeten eerst onze stempel halen voordat wij Panama verlaten. Daarna lopen wij via een soort brug met planken met grote gleuven veilig naar de overkant. Ook daar moe ten wijweer en stempel halen. Al die tijd staan wij gewoon in de zon te wachten. Na slechts 1 1/2 uur zijn wij allemaal de grens over. Er staat een middenklasse bus waar onze koffers inmiddels al op het dak staan klaar om ons naar Bocas del Toro te brengen.

Daar aangekomen liggen er 2 speedboten klaar om ons naar isla de colon te brengen in 30 minuten. Daar aangekomen lopen wij 150 meter naar ons Gran hotel Bahia. Een prachtig oud koloniaal hotel uit de tijd van de United Fruit Company. s'Avonds gaan wij met een aantal van onze groep gezellig uit eten. Alles ligt hier direct aan het water. Heel relaxed en cool man.

Maandag 25 maart

Na een heerlijke nacht in een kamer met airco en 2 giga-bedden worden wij om 7 uur wakker. Om 9 uur vertrekken wij met 2 boten voor een dagje op het water.

Als eerste zien we prachtige mangrove bossen waar de mooiste dieren wonen. De eerste die we tegenkomen is een Baracuda. Prachtige zeesterren die zich voeden met spons. Vele kleuren spons zien we aan de takken hangen. Zelfs spons- Bob hebben we gezien. Ook groeien hier oesters aan de takken van de mangrove en om 10 uur heb ik al 4 oesters op. Heerlijk dit is echt leven. Ook zee komkommer zien wij en een zee egel. Dan varen wij door naar de dolfijnen baai. En inderdaad zien wij hier dolfijnen. Nu heb ik deze wel vaker in het wild gezien maar het bijzondere was dat wij nu ook 2 parende dolfijnen hebben gezien. De beelden hiervan heb ik gecensureerd. Een prachtig schouwspel.

Dan zien we ineens een aantal luiaards in de bomen hangen. In tegenstelling tot datgene we al eens gezien hebben bewegen deze dieren zich.

Dan gaan wij naar ons lunch adres. Ook dit restaurant ligt op een eiland. Het lijkt allemaal wel bounty- achtlingen plaatsen die wij vandaag bezoeken. Hier drinken wij wat en bestellen alvast de lunch waarna wij met een grote groep gaan snorkelen. Wij gaan met de boot te water boven een koraal rif. De mooiste koralen passeer je op deze manier. Ook vele soorten vissen alhoewel deze erg klein zijn. Ik heb geen Panamese rolmops kunnen vinden die hier zo wereld beroemd is. Daarna weer een stukje ver der gevaren en weer te water. Nu wel een paar prachtige vissen.

Na een heerlijke lunch met garnalen in knoflook en rijst vertrekken wij voor ons laatste gedeelte. Eerst nog een paar luiaards en toen naar redfrog eiland. Hier vinden we inderdaad al heel snel de kleine rode kikker. Deze kikker is net zo groot als de nagel van een volwassen mens. Schitterend echten kippenvel moment. Daarna zien we nog een paar kleine kaaimannen waarvan de moeder zich ergens verschuilde. Aan het eind van de wandeling komen we aan bij de branding van de Caribische zee waar ik met een aantal reisgenoten een duik neem in de branding. Heerlijk als afsluiting van een geweldige dag. En dat voor slechts $ 25,00/ pp excl lunch.

Morgen vliegen we naar Panama en dan naar ons volgende verblijf.

• 26 Maart 2013 - 10:10

Willem:

Dat klinkt als een hele mooie en fijne vakantie!!!

• 26 Maart 2013 - 10:12

Ellen+rest:

Jullie beseffen niet half hoe fijn het is zo'n tropisch verslag te lezen als je hier in de kou zit!
    Hartstikke mooi daar, nog een paar dagen rondreizen en dan naar de indianen, veel plezier nog!
    Liefs van ons