Amsterdam - Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Dick Waard - WaarBenJij.nu Amsterdam - Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Panama

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

16 Maart 2013 | Panama, Panama-stad

Donderdag 14 maart

Om 11.30 uur vertrokken wij met de KL 757 (Boeing 777-200). Na een vlucht van 10.35 landen wij op het juiste vliegveld van Panama city. Na de nodige douane formaliteiten stond buiten onze FOX reisleidster Simone ons al op te wachten. Het duurde even voordat alle 19 reisgenoten zich bij de groep hadden gemeld. Uiteindelijk konden wij ons naar onze bus begeven. Chauffeur Gavier bond alle koffers op het dak en wij konden naar ons hotel Las Huacas vertrekken. Daar aangekomen even inchecken de koffer naar de kamer en toen met zijn allen even nog wat drinken. Om 21.00 uur zijn wij naar bed gegaan. Het tijdverschil bedraagt hier 6 uur vroeger dan in Nederland dus bij ons was het eigenlijk 03.00 uur.
De temperatuur is hier ook wat aangenamer dan in Nederland. Er ligt GEEN sneeuw en het is 29 graden Celsius !!!!!

Vrijdag 15 maart

Na een hele goede nachtrust zijn wij om 9.15 uur met de bus vertrokken naar casco video. Dit is het oudste gedeelte van Panama en heel rijk aan historie. E eerst met de bus door de stad. Wat een geweldige metropool. Zeer afwisselend met hoogbouw (30 verdiepingen tot wel 60 verdiepingen) maar ook krotten. In Casco Viejo veel oude gebouwen welke na 1673 zijn gebouwd na de vernietiging van het oude Panama Viejo. Hier staat o.a. Het presidentiële paleis en borstbeenderen van o.a. De Lesseps de grondlegger van het Panama kanaal. Daarna bij restaurant Casablanca op het Plaza de Independence de lunch gebruikt.

Na de lunch dan naar het Panama kanaal. Een prachtig op toerisme ingericht centrum. Met diverse plateaus om e binnenkomende schepen goed te kunnen volgen. De schepen komen aanvaren met een loods. Dit nadat zij 2 dagen voor aankomst € 200.000,00 hebben betaald om door het kanaal te mogen varen. Een reis om Zuid Amerika zou vele malen meer hebben gekost. De schepen mogen maximaal 33'4 meter breed zijn de sluis is nl 34'4 meter breed. DHL dat er aan beide kanten nog 50 cm over is. Als zij in de sluis liggen zakken zij ca 21 meter om op het gewenste niveau van de Atlantische Oceaan te komen. Andersom stijgen zij hetzelfde aantal meters om op het gewenste niveau van de Caribische zee te komen.

Na dit schouwspel hebben wij nog een 3D film gezien over het kanaal en daarna nog een museum bezocht. Eindelijk kwam ik in een stuurhut waar ik zelf een containerschip naar binnen kon varen en dat zonder loods (appeltje-eitje).
En weer een geweldig mooi wereldwonder kunnen en mogen aanschouwen. Morgen een lange busrit naar het nevelwolk van Boquette in Panama.

• 16 Maart 2013 - 07:52

Cor De Waard:

Fijn te lezen dat jullie een goede reis hadden. Geniet ze !! Jullie ouders

• 16 Maart 2013 - 10:46

Joop:

hier ook mooi -2 graden geen bus, geen sluis, wel wolken
    mag zo boodschappen doen
    wij wensen jullie mooie en interessante dagen toe liefs en groeten van ons margreet en joop

• 16 Maart 2013 - 11:10

Joop En Margreet:

Lekker rustig begonnen dus. Beetje rondkijken bij de sluizen. Zien ze er hetzelfde uit als die van Ijmuiden?
    We zijn benieuwd naar de volgende dag....
    Lies nog heel heel erg gefeliciteerd. Ik had een lange sms gestuurd (dacht ik) maar zag vanmorgen dat hij is blijven hangen of niet verstuurd is. Snap er niets van. Maar alsnog proficiat dus. We proosten vanavond nog een keer op je!

groetjes, ons

• 16 Maart 2013 - 14:57

Marjan:

Stelletje bofkonten!! 29° !!! Zelfs hier in Italië sneeuwt het nu ... :( Mensjes: enjoy, enjoy, enjoy!!! Knufs <3

• 16 Maart 2013 - 18:24

Bennie En Wilma:

Lekker hoor die temperatuur. Toen ik las dat je zelf die containerboot mocht varen en natuurlijk is dit voor jouw appeltje eitje, want dat heb je al geleerd bij de marine en wat je eenmaal geleerd heb vergeet je niet zo snel. Geniet maar lekker dat doen wij straks weer van jullie foto's en verhalen. Knuffel Wilma