Can Chitwan via Pokhara naar Katmandu - Reisverslag uit New Delhi, India van Dick Waard - WaarBenJij.nu Can Chitwan via Pokhara naar Katmandu - Reisverslag uit New Delhi, India van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Can Chitwan via Pokhara naar Katmandu

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

03 April 2012 | India, New Delhi

Zaterdag 31 maart

Nog even bijkomen van de fantastische olifanterit gisteren dioor de jungle. De rino's die we hebben gezien en de prachtige natuur. Wat heeft die olifant genoten dat deze op mijn rug mocht zitten.
Vandaag verlaten wij het Nationale park en rijden naar Pokhara. Een prachtige rit langs de nagenoeg droge rivier en de prachtige hellingen van de voorlopers van de Himalaya. Een mooi hotel midden in het centrum waar het barst van de winkeltjes. Heel veel rugzak touristen komen hier voor een aantal agen of weken om een tacking te maken in de bergen van de Himalaya. De Annapura is een hele hoge berg van 8800 meter die ik s'middags even wou beklimmen maar dat mocht niet van Lies. Dus.............. verplicht winkelen. Diverse souvenirs gekocht en Lies met haar wandelstok redde zich prima. Heerlijk gegegeten in het plaatsje 2 x diner, 2 rum-cola en 1 bier voor 15 euro. Heel veel winkeltjes met Noth-Face kleding voor weinig of het echt is weet ik niet maar het is wel erg goedkoop

Zondag 1 april

Vandaag lekker een dagje helemaal niets. Een beetje wandelen, terrasje pakken aan het meer en wat spulletjes kopen. Enkele reisgenoten maken wandelingen van 5 en 12 km die met mooie veerhalen terug komen over de prachtige natuur. De bergtoppen van de Himalaya blijven echter verschlen achter een dikke wolkenlaag/nevel. Het specifieke winkeltje van de vorige dag kan ik echter niet meer vinden. Er stond een chinese mevrouw in en het was recht tegenover een boom. Lies gaf aan dat het ook ergens anders kon zijn maar IK wist zeker dat het niet zo was. Uiteindelijk aan het eind van de dag vinden we het winkeltje. Geen chinese mevrouw en geen boom voor de deur. Denk dat ze verhuist zijn de vorige dag of zo. De mensen in Nepal zijn ontzettend vriendelijk en totaal niet opdringerig. iedereen wil hier werken en je komt tov India weinig bedelaars tegen.

Maandag 2 april

Vandaag verlaten wij Pokhara en rijden naar de hoofdstad Katmandu. Onderweg maken we regelmatig foto stops van o.a Gurka huizen (oud-strijders) Mooie vergezichten en lopen over een hangbrug van ca 200 meter lengte en 30 meter boven de rivier. Dan krijgen we ons eerste file. Het blijkt een wegblokkade te zijn van een communistische regeringspartij die het niet eens zijn met de komende nieuwe grondwet. Na 2 uur mogen we uiteindelijk door. Dat houd wel in dat ons programma in katmandu enigszins moet worden ingekort. Eerst bezoeken we de meest beroemde stupa op een grote heuvel. Deze is 2000 jaar oud met diverse Boedha tempels er om heen. Heel veel apen lopen er rond en hier zie je ook een aantal bedelaars. de verkopers zijn in tegenstelling tot Pokhara hier weer veel opdringeriger. Dan bezken we de Budhar Square in het centrum Hier staan allerlei Boedha tempels, handelshuizen van 1200 tot 1600. ook bezoeken we het paleis van een levend goddinnetje. Dit meisje was op 6 jarige leeftijd helemaal gaaf. Moie tanden (geen melktanden meer) gaaf huidje zonder krassen. geen ziektes en ontzettend mooi. Zij word dan opgesloten in een paleisje en 1 x dag mag zij even voor een raam kijken. Tot haar eerste menstruatie blijft zij goddin en dan komt er weer een nieuwe. Toen wij er waren was ze niet thuis. 12 x per jaar mag zij uit haar paleis. Men is bezig dit mensonterend ritueel af te schaffen.
Zo het einde van onze reis is in zicht. Nog 1 dag Katmandu. Morgen vliegen we naar Delhi verblijven in een dagkamer in een hotel en s'nachts van woensdag op donerdag vliegen wij via Wenen naar Amsterdam

Dank aan hen die op de vorige verslagen hebben gereageerd. Vinden het altijd leuk wat te horen. Tot de volgende keer.

• 03 April 2012 - 06:26

Marja En Joop:

Lieve Lies en Dick,
    Natuurlijk heb ik de mooie verslagen gelezen en een goede indruk van je reis en aangedane bestemmingen gekregen. Leuk dat dit zo'n positieve ervaring voor jullie is. Helaas heb ik de afgelopen weken enorm met mijn gezondheid getopt t/m morfinetabletten vandaar deze trage reactie. Maar natuurlijk hebben we genoeg stof om met een borrel in de hand onze reiservaringen in een later stadium te delen. Alvast een goede terugreis gewenst en tot spoedig ziens zal ik maar zeggen. Liefs Marja en Joop

• 03 April 2012 - 07:22

Paul:

één ding snap ik niet helemaal! De hele tijd praat je met respect over Lies, keuze van mee winkelen en gelijk geven terwijl jij zeker wist van die winkel. Maar in het begin stukje zeg je: Wat heeft die Olifant genoten op mijn rug??? Daar bedoel je dan iemand anders mee hoop ik? Goeie reis terug en bedankt voor de mooie verslagen... Scheelt mijn baas weer een hoop tijd nu jij weer terug bent. Ga gauw weer eens wat doen! groeten, Paul

• 03 April 2012 - 11:53

Papa/mama:

Lieve kinderen,wat genieten jullie toch steeds weer ! We verheugen ons al op de foto,s. Als we zo de reacties lezen van de broers zijn we in onze opvoeding van jullie wel te kort geschoten ! Enfin,wat niet is kan nog komen. Hier alles oke ! Reizen met jullie mee op flightcrack (Google)
    Wij wensen jullie een hele goede terugreis naar Holland en hopen jullie a.s. zondag te zien. Dikke zoen van ons 2tjes.

• 03 April 2012 - 19:19

Joop Keizer:

wat zul je veel mooie cadeaus meenemen voor je familie en vooral je vrienden
    wij verheugen ons op al dat moois
    kom veilig terug en goede reis
    Margreet en Joop

• 03 April 2012 - 19:59

Ellen En De Rest:

Tjonge wat een geweldig avontuur weer!
    Een hele andere wereld! We wensen jullie een voorspoedige terugreis, liefs van ons!

• 03 April 2012 - 20:01

Ellen:

P.S. Noth Face is nep! Het is: The North Face...

• 04 April 2012 - 14:15

Zeddam:

goede terug reis,zien de foto's en horen de verhalen zondag wel.groetjes FEMI