La Fortuna en dan naar Nigaragua - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu La Fortuna en dan naar Nigaragua - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu

La Fortuna en dan naar Nigaragua

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

06 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

woensdag 1 juni
We rijen in ca 2 uur en 30 minuten richting La Fortuna. Onderweg stoppen we voor een kop koffie bij een uitspanning waar het werkeijk barst van de leguanen. Kleintjes en hele grote. Een prachtig gezicht en geheel ongevaarlijk zoals de meeste dieren die we zijn tegen gekomen. In Costa Rica worden leguanen ook gegeten. Ze smaken naar kip. Dan door naar La Fortuna aan de voet van de actieve vulkaan de Arenal. De laatste uitbarsting was op 28 juli 1968. Ze hebben hier heerlijk hamburgers met een diameter van 25 cm voor 6 dollar. In de middag zijn we naar de heetwater baden geweest van Baldi (entree 25 dollar) Dit water komt van de vulkaan en is gezuiverd. Baden met soms temperatuur van 30 tot 45 graden. en prachtig mooi en groot complex. Inze lodge (308) in Lomas de Vulcana is geweldig. 2 hele gote 2-persoons bedden, TV, airco, kluis en koffiezetapparatuur. Een heel mooi overdekt terras met uitzicht op de vulkaan. Het huisje is helemaal gebouwd van teakhout. Unaniem besluiten we de volgende dag pas om 13,30 uur te vertrekken.

Donderdag 2 juni
We rijden richting de grens met Nigaragua waar onze lodge in een natuurreservaat ligt. De weg ernaar toe is prima totdat we afslaan en maar liefst 19 km ( 55 minuten) over een nagenoeg onbegaanbare weg rijden met grote keien en gaten. De lodge is niet echt bijzonder maar wel een uiterst vriendelijke en goede gastheer.

Vrijdag 3 juni

Weer terug over die lange 19 km lange keienweg. Dit gedeelte zou uit het programma ghaald kunnen worden door een nacht extra in La Fortuna te blijven.
Om 9 uur zijn we in het haventje Los Chilles. Hier wacht Pelle ons op om ons mee te nemen naar de binnenlandn van Nigaragua. We stappen met al onze bagage aan boord en zwaaien naar onze chauffeur van de afgelopen dagen die nu achterblijft. Dan varen we door de prachtige lagune van Costa Rica en zien doodshoofaapjes, brulaap, kaaimannen, schitterende vogels en prachtige flors. Geweldig dit allemaal te zien. Na 1 1/2 uur varen koen we aan in San Jose in Nigaragua. Hier moeten allerlei douane handelingen worden verricht. Allmaal handmatig want computers zijn hier niet of nauwelijks. Gelukkig is Pelle bij ons en gaatt het allemaal vrij voorspoedig. Bij een restaurant drinken we wat en bestellen alvast het middageten want het klaar maken duurt ca 1 uur. In de tussentijd lopen wij met een gids door het 12.000 inwoners tellende dorpje. Het is een heel duidelijk en zichtbaar verschil met Costa Rica. Onverzorgd, haldf afgebouwde huizen en straten. Maar wel vriendelijk bevolking. Dan gaan we weer met onze priveboot verder over de San Juan rivier naar Sabolos lodge. Deze lodge ligt middenin het regenwoud. De eigenaar en personeel staan ons op te wachten op de steiger. De lodges zijn bijna allemaal open en gebouwd op palen ongeveer 3 mete boven de grond. Klein 2 persoons bed met klamboe, koude douche e verder niets. ben van mening niet " FOX-waardig" Reisgenoten zijn het hier ook mee eens. Moet duidelijker worden omschreven. Een eevoudige maaltijd en wat drankjes doet wonderen en een ieder schikt zich in deze situatie.

Zaterdag 4 juni

Heerlijk wakker worden met alle dierengeluiden om je heen zoals vogels, koeien, brulapen krekels etc. Lies is op de bank gaan liggen. Vond het te bedompt onder de klamboe. Er zijn geen of nauwelijks hinderlijk ongedierte. Vandaag bezoek aan cacao verwerkings plantage. Weet wel hoe productie van thee, koffie, suikerriet etc werkt maar cacao had ik nog nooit gezien. Optiaeel naar fort El Castillio een oud fort aan de rivier uit 1850. Wandeling in de jungle kon niet doorgaan ivm slecht begaanbare paden.

Zondag 5 juni

Even telefonsisch rondje langs alle kinderen om de stemmen te horen en nieuwsgierig naar onze kleinkinderen. Gelukkig alles goed.
Na ontbijt van 7 uur vertrokken wij om half acht naar San Jose. Daar aangekomen sond Freddie (nee geen Heineken) de nieuwe chauffeur ons op te wachten. Na een rit van bijna 4 uur met tussenstop ijn we nu in hotel Los Arcangeles in Juigalpa. Een hotel direct achter de kerk. vanavond met de groep gezamenlijk wat eten en morgen naar Granada.
Dank voor jullie leuke berichtjes. Het is altijd leuk om deze te lezen. Wij gaan weer lekker verder genieten.
PURA VIDA ons 2tjes

• 07 Juni 2011 - 14:34

Ellen En De Rest:

Prachtig allemaal! Heb inmiddels ook al heel wat gegoogled over het land en ook over de reis op een site van FOX reizen. Wij hebben een paar dagen regen gehad, prima voor de tuin, nu weer een zonnetje. Wensen jullie een fijne voortzetting van de reis!
    Liefs van ons

• 07 Juni 2011 - 14:37

Beatrijs En De Rest:

Mocht je bij Heineken niet verder komen, kun je altijd nog reisverslagen gaan maken. Je omschrijft het zo goed dat ik het gevoel heb er ook te zijn!

Blijf genieten, wij doen dat hier ook.

dikke kus van ons

• 07 Juni 2011 - 18:42

Papa/mama:

Wat genieten we weer van jullie trip ! We hebben hier een heerlijk regenbuitje gehad ; hard nodig voor al wat groeit en bloeit en we hoorden onze planten slurpen ! Zatardag gaan we een dagje naar Schagen. Gezellig ! Wensen jullie nog veel vakantieplezier. xxxx liefs van ons "bijtjes "