Midden Costa Rica - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu Midden Costa Rica - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Midden Costa Rica

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

01 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Dank voor jullie reakties.Even wat antwoorden.Costa Rica is ca 1,2 zo groot als Nederland.Er wonen 5,1 miljoen mensenwaarvan ca 1,5 miljoen in de hoofdstad San Jose. Men spreekt hier hoofdzakelijk Spaans.De belangrijkste bron van inkomsten is landbouw,fruitteelt,koffie en tourisme. Levens standaard is gelijk aan Nederland.Onderwijs en medische zorg idem. Costa Rica heeft geen leger. Eten is hier vrij eenvoudig veel rijst met bonen.
Zaterdag zijn wij aangekomen in de koffievallei bij Turrialba. Turrialbe Mountain lodge is erg mooi en ligt prachtig op hoogte. De kamer heeft 2 grote 2 persoons bedden en een groot open restaurant. Zondag met de bus naar de pre-columbiaanse opgravingen bij het nationaalmonument Guyabo midden in het subtropische regenwoud. Prachtige natuur met mppoe vogels, geen Quatzal(Beatrijs) Tussen de middag gezellig in het dorpje wat gegeten onder het genot van de plaatselijke gitarist hebben wij uit volle borst Guantanamera gezongen. Bij de lodge een mooie wandeling gemaakt de Monte Claro trail naar een mooie waterval in de jungle.

Maandag om 08.30 uur vertrokkenm wij naar Puerto Viejo de Sarapiqui naar onze lodge Ara Ambrique.Onderweg koffiestop-pinnen-boodschappen doen. Het zijn allemaalkleine afstanden met grote verschillen.Per rit rijden wij ca 130 km. Ook deze lodge ligt weer in een prachtige omgeving met zwembad. Een mooie kikkertuin met voldoende kikkerbilletjes, prachtige vogels en mooie bloemen.Een hele goede keuken en gezellige bar metvoldoende keuze zelfs hele goede pizza´s.

Dinsdag 31 mei. Vandaag gaan de meeste van ons raften op de Rio de Sarapiqui.Ca 20 minuten van onze lodge is het hoofdkantoor.Daarna is het ca 12 km naar de opstapplaats.Eerst allemaalzwemvesten aan, helmen op en de nodige instructies. Dan gaan we per 6 in de grote rubberboot het snelstromende water op. Bij de eerste stroomversnelling slaat Fokke al bijna helemaal oberboord.Konden hem nog net vastgrijpen. Bij het raften zijn er 5 categoriieeen. Deeerste is heel eenvoudig en de vijfde heel zwaar. Wij maken een tocht van 2*. Tot 3 keer toe een stuk van 3 en een keer een stuk van 4. Het is een geweldige belevenis. Af en toe klappen we tegen een rots en het water komt met bakken over ons heen. Aan het einde zijn er al 3 man overboord geslagen zonmder gevolgen.Een fotograag legt alles onderweg vast. Bij de laatste stroomversnelling sla ik over boord en kom onder de boot terecht en varen wij regelrecht opeen rots af. Gelukkig kan ik na enkele seconden onder de boot vandaag komen (je kunt overal staan) en word ik door de ons team aan boord getrokken.Al met al een geweldige ervaring. In de middag gaan wij onder begeleiding van een gids nog een prachtig mooie wandeling maken door de jungle. Eerst moetenb wij over een hangbrug van ca 300 meterwelke over de rivier en de bomen gaat.Een prachtige tocht waarbij wij heel veel mooie flora en fauna hebben gezien en veel wetenswaardigheden hebben gehoord. Later op de avond zien we dan eindelijk de meest beroemde kikker van Costa Rica met die prachtrige kleuren en bolle rode ogen.

• 01 Juni 2011 - 21:19

Ellen En De Rest:

Wist niet dat het een tocht werd met zoveel gevaren! Doe voorzichtig, we kunnen jullie nog lang niet missen!
    Misschien verstandig om die helm maar op te houden?
    Liefs van ons!

• 01 Juni 2011 - 21:35

Wilma:

Je verteld het allemaal wel zo gemakkelijk maar het lijkt me toch wel eng zo onder de boot, ook al kun je er staan, allereerst sla je overboord en dan weet je echt toch even niet meer waar je bent en dan kun je niet recht naar boven vanwege de boot.. Zijn de kikkers daar ook groen en maken zij ook zo'n kabaal als hiet die domme kikkers

• 02 Juni 2011 - 06:48

Papa/mama:

Hebben zojuist weer genoten van jullie reisbelevenissen. Wel heel apart en wij genieten mee ! Vandaag gaan we maar niet dauwtrappen want we zijn nog moe van crematie Joop gisteren. Heel veel mensen o.a. veel vertegenwoordigers van de luchtmacht. Genieten jullie maar nu het kan !! Veel liefs van ons beiden

• 02 Juni 2011 - 07:18

Joop En Margreet:

Heb net een heel bericht geschreven maar dat heeft hij niet gepakt. Probeer het opnieuw.
    Ziet er weer mooi uit jullie reis. Schitterende natuur (heb het ook nog even gegoogeld) Ook even een paar vragen:Zijn er naast al die mooie vogels en kikkers ook nog enge beesten of beestjes? Reizen jullie met en groep? Heeft Lies ook met de boottocht meegedaan of alleen Kikkie?
    In elk geval heel veel plezier de komende 13 dagen en ook van ons veel liefs!

• 02 Juni 2011 - 10:46

Leontien:

Geniet Dick...klinkt allemaal te goed en leuk!! jaloers...x

• 05 Juni 2011 - 11:41

Kiekel:

Lieve lieden,
    wat fijn dat jullie weer zo genieten!! Ga daar vooral mee door! Ik ben weer heel benieuwd naar de fotos.
    Hier alles z gangetje. Het schooljaar loopt ten einde en dan zijn er duizenden dingetjes die nog "even" gedaan moeten worden. Gisteren op het jazzfestival gespeeld. Was weer gezellig. Verder niets nieuws.

Dikke knuffel van jullie zus,
    Kiekel.