Sjotorp en Mariestad - Reisverslag uit Mariestad, Zweden van Dick Waard - WaarBenJij.nu Sjotorp en Mariestad - Reisverslag uit Mariestad, Zweden van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Sjotorp en Mariestad

Door: Dick en Lies

Blijf op de hoogte en volg Dick

23 Juni 2022 | Zweden, Mariestad

Vandaag (woensdag 22 juni) even op stap. Eerst naar het plaatsje Sjotorp. De plaats heeft 551 inwoners (2005) en een oppervlakte van 86 hectare. De plaats ligt waar het Götakanaal het Vänermeer in stroomt. Zeer toeristisch. De parkeerplaatsen staan hier vol met campers. Hutje mutje. Voor € 5,00/dag mag je hier staan en daarnaast koop je dan een kaart voor toilet en douche gebruik. De plaats heeft 551 inwoners (2005) en een oppervlakte van 86 hectare. De plaats ligt waar het Götakanaal het Vänermeer in stroomt (43 mtr verval) Daarna naar Mariestad een plaats van 15000 inwoners. Leuke straatjes met typische Zweedse huizen. En uiteraard een Lidl en een Systembolaget. Deze slijterijketen is 100% in handen van de overheid en heeft al sinds 1955 het alleenrecht op de verkoop van alcoholische dranken met een promillage boven de 3,5%. Na een heerlijke fish and chips nog op eland safari geweest alleen hebben wij ze niet gezien.

Donderdag (23 juni) lekker uit de wind lekker in het zonnetje gezeten en maken ons klaar voor de midzomeravond of kortweg midzomer (midsommarafton of midsommar) gevierd op de vrijdag die in de periode van 19 juni tot 25 juni valt. Het is samen met Kerstmis het belangrijkste feest van het jaar. Het is een waar familiefeest. De vrijdag van midzomeravond is geen officiële feestdag, maar wel een officiële feestavond die men vrij krijgt. Vanaf de middag wordt er feest gevierd. De dag erna, de eigenlijke midzomerdag, is wel een officiële feestdag, maar dan vinden er meestal geen festiviteiten meer plaats.

Het is traditie dat er een meiboom (majstång of midsommarstång in het Zweeds) wordt geplant. Vaak gebeurt dit centraal in het dorp op bijvoorbeeld een hembygdsgård maar bij mensen thuis komt ook voor. De meiboom is voorzien van berkenbladeren en bloemen. Nadat de meiboom is geplaatst, wordt eromheen gedanst door jong en oud. Per streek kan de meiboom er anders uitzien. In de basis is het altijd een kruisvormige boom. Traditioneel wordt er deze dag haring, aardappels en aardbeien gegeten. Verder wordt er veel gedronken. Jonge meisjes plukken bloemen om ze onder hun hoofdkussen te leggen in de hoop op mooie dromen over hun toekomstige echtgenoot. Lies doet hier niet aan mee ze heeft de man van haar dromen al. Het versieren van huizen met groen werd geacht geluk te brengen voor de bewoners.

Voor veel Zweden is deze feestdag een dag van feesten en de start van de zomer. De mensen verlaten de steden en trekken massaal naar het platteland, dikwijls naar een buitenverblijf, om te vieren. De winkels zijn gesloten.

• 25 Juni 2022 - 13:24

Wil De Waard (moeder) :

Wat leuk om zoiets mee te maken ! Het is zoiets als vroeger (mijn vroeger ) de 1 mei viering. Mijn moeder noemde vroeger ,Lupinenen altijd Filipinen. Die hadden wij inderdaad in de tuin. Hier is het wat benauwd warm ,er is dan ook onweer voorspeld Vanmorgen maar vroeg even wat boodschappen gedaan. Harry en Jennie zijn inderdaad in Praag. Turkije komt later pas. Kan het haast niet bijhouden. Tot een volgende keer. Veel liefs van mij mama