Welland en Niagar Falls - Reisverslag uit Wainfleet, Canada van Dick Waard - WaarBenJij.nu Welland en Niagar Falls - Reisverslag uit Wainfleet, Canada van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Welland en Niagar Falls

Door: Dick en Lies

Blijf op de hoogte en volg Dick

05 Mei 2019 | Canada, Wainfleet

Vrijdag 3 mei 2019
Na een goede nachtrust werden we wakker van de mist hoorn op lake Erie en het gekletter van regendruppels op het raam. Heerlijk ontbeten en toen samen met nicht Susan de wijnroute gereden. Boyd moest vandaag gewoon werken. Eerst een kop koffie in Port Colbourne waar ik mij weinig of niets van kobn herinneren alleen de typische brug in het dorpje.
Na een half uur rijden komen we aan bij Vinelands. Een prachtig wijngoed gelegen in de heuvels. https://vineland.com/our-wine-brands/ Uiteraard moesten we een aantal wijnen proeven en Susan kocht een paar flessen. Geweldig vriendelijke mensen die ons alle informatie gaven over hun wijnen. Daarna door naar de volgende de Tawnsewinery. Ook hier weer bijzonder vriendelijk ontvangen en voorzien van de nodige info https://www.tawsewinery.ca/ Hier koopt Susan 6 flessen Riesling wit.
Daarna gaan lunchen in de Brouwerij The Bench. Hier lieten wij ons verrassen door een proeverij met 4 bieren. De dames namen een slokje van mij. Heerlijke biertjes maar net GEEN Heineken. Ben zelf niet zo verzot op speciaal bieren maar vind het leuk en lekker om ze af en toe te proeven. Een verrassinglunch samengesteld door de kok bestaande uit: stukjes pizza, kipkluifjes welek heerlijk gemanrineerd waren, hunus en dumpling. Perfect. Voor de familie BBQ as zondag heb ik een tray the Bench white ale meegenomen.
Om 17 uur komen Ron en Yolanda naar het huis van Boyd en Susan en drinken we even wat alvorens op hun uitnodiging in te gaan om te gaan eten in St Cataharins bij INCOHO https://www.incoho.ca/
Ook Franklin en Theresa sluiten zich bij ons aan. Als je niet beter weet zou je denken dat zij de schaduw zijn van broer Paul en Wilma. Franklin met veel humor en drinkt graag een alcoholhoudende versnapering en Wilma rustig, belangstellend en drinkt geen druppel alcoholVrijdag
Het was bijzonder gezellig in dit nieuwe restaurant welke net was geopend en nog geen vergunning had om alcohol te schenken. Dat hebben we na afloop bij Boyd thuis gedaan.

Zaterdag 4 mei.
Vandaag hebben we besloten om samen naar Niagra Falls en Niagra on the Lake te gaan.
Eerst rijden we met Boyd mee waar hij vol trots zijn bedrijf laat zien. Toen ik in 1971 in Canada kwam ben ik daar ook begonnen met werken. De naam was toen Basisc Structure en Basic Hydrolic. Na diverse overnames is de naam veranderd in Rexroth by Bosch. Gelukkig zijn er verspreid over het immens grootte bedrijf gelukkig diverse foto’s waarop je kan zien hoe het is geweest. Boyd heeft er mede voor gezorgd dat er een stuk muur bewaard is gebleven met daarop een plaquette waarop dank word uitgesproken aan degene die dit bedrijf hebben opgericht waaronder oom Hans die later eigenaar werd. Vond het bijzonder indrukwekkend deze rondleiding waarbij wij ook de werkplekken hebben gezien van Franklin, Joy, Ruth en Boyd.
Daarna zijn Lies en ik doorgereden naar Welland. Eerst langs Fitchstreet waar ik een kamer had gehuurd destijds bij Mr en Mrs Thompson. Het grote huis was er nog steeds alleen de carport welke ik destijds omver heb gereden was er niet meer. Aan de overkant stond nog steeds de woning welke ik destijds heb gebouwd. Daarna door naar South Pelham Road waar Annemiek en ik een kamer hadden gehuurd bij de familie Riesebosch. Heb niet alle huizen aan Lies laten zien welke ik destijds heb gebouwd maar wel even bij een bouwplaats gestopt waar 2 mannen aan het werk waren. Bezig met de bouw van een nieuwe woning. Uiteraard heb ik hen aangesproken en gewezen op een paar handige trucs zodat zij sneller en effiecenter konden werken .

Daarna door naar de Niagara watervallen. Het was behoorlijk mistig en het regende. De weg naar de Falls was nog steeds hetzelfde met heel veel motels en hotels. Maar wat vooral opviel dat het erg schoon is en goed verzorgd. Nadat we de auto hadden geparkeerd zijn we eerst maar wat gaan drinken en eten. Daarna bleek het droog te zijn en de mist was ook veel minder. Het water stort zich nog me veel geraas en gedonder 10 tallen meters naar beneden in de horse shoe falls. Het bootje bleek nog niet te varen dus hebben wij een film bekeken over de Falls met een regencape aan. Bijzonder natuurgetrouw beleef je de Falls vanuit de lucht en het water om uiteindelijk zelf als water over de rand naar beneden te storten. Het was weer een adembenemende ervaring. Zelf had ik dit al een paar keer gezien maar het blijft fascinerend mooi.
Hierna zijn wij naar Niagara on the lake gereden. Een prachtige tocht langs de rivier met de mooiste uitzichtpunten. Ondanks dat het nog voorjaar is en de temperatuur rond de 10 graden was het mooi om te rijden. Aangekomen in Niagra on the lake hebben wij een wandeling gemaakt door dit dorpje met prachtige historische huisjes en winkeltjes.
Uiteindelijk zijn wij terug gereden en wilde ik een echte ouderwetse Canadese T-bone steak met gepofte aardappel eten in een typisch Canadees steakhouse welke wij vonden bij M.T. Bellies. Om 21 uur waren wij moe maar voldaan bij Boyd en Suzan en sloten wij de dag af met alweer mooie gesprekken een biertje en een wijntje.

• 05 Mei 2019 - 12:36

Joop En Margreet:

dank en groet geniet

• 05 Mei 2019 - 17:27

Miranda Toussaint:

Wat een avontuur heerlijk drankje hapje mooi gezelschap, ok wat wil een mens nog meer.
    Groetjes van ons uit de Alsace ook hier fris 6 graden en sneeuw en dat in mei

• 06 Mei 2019 - 05:07

Mama(oma):

Heerlijk om dit allemaal te lezen en mee te genieten ! The Falls, waar wij ook enkele keren zijn geweest en al die bekende plekken ! IK beleef het allemaal opnieuw . Ja, tante Greet zei ook altijd dat Paul en Franklin zo zo op elkaar lijken. Grappig, 2 neven . Hier zijn de voorjaars vacantie gangers weer "op honk" en ondertussen weer aan het werk.
    Voor morgen , goede reis naar Charleston. Liefs van mij xxx