Van Kroatie via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Kroatie via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Kroatie via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland

Blijf op de hoogte en volg Dick

25 Juli 2018 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Zondag 22 juli

Maandag 16 juli zijn wij uit Porec ( Kroatie) vertrokken voor een rit van 153 km ca 2 uur en 15 minuten. We rijden naar Vipava in Slovenië Alleen de grensovergang nam ca 2 uur in beslag door file vorming. Maar goed dan rijd je dus een ander land in en dat zie je bijna direct. Kroatie heeft toch een wat luxere uitstraling dan Slovenie.
Camping Tura ligt op een plateau tegen de berg van Gradiska Tura. Een aardige klim met onze Tiguan en caravan. Ideaal deze 2 liter automaat. Een kleine camping met 20 plaatsen voor caravans/Campers en 40 plaatsen voor tenten. Een bijzonder vriendelijke en gastvrije gastvrouw die niet ophoud met informatie te verstrekken over dit gebied.

De volgende dag maken we een rondrit door het gebied en zien de mooiste vergezichten en belanden in Gradice waar een prachtig mozaïek is te bewondereN in een kerkje......... alleen het kerkje is gesloten. Dan door naar Goce hier woont een man, Davorin Mesesna, die graag alles wil vertellen over de historie van het gebied en ook een klein museum heeft alleen............ de straatjes zijn zo smal dat onze Tiguan, zelfs met ingeklapte spiegels, er niet door kan. Dus op naar het volgende dorpje Stanjel. Hier is een prachtig park welke wij absoluut zouden moeten zien alleen........, we kunnen het park niet vinden. Dan maar door naar het volgende dorpje Vipaski Kriz. En inderdaad dit is een prachtig mooi historisch dorpje met mooie straatjes en steegjes en zo krijgen wij een aardige indruk van Slovenie. Daarna rijden we naar het beroemde kasteel in Predjana. Dit kasteelmoord helemaal tegen de rotswand gebouwd en veel kamers zijn in de rots zelf. Dit moet vroeger een onneembare vestiging zijn geweest. Nu kunnen de bezoekers met honderden/ dag tegen betaling in-/uitlopen. Tevens kun je hier ook de grotten bezoeken.

Op 18 juli vertrekken wij naar Ossiach in Oostenrijk. We rijden om 09.15 uur weg en leggen de 183 km in 3 uurtjes af. We gaan staan op camping Kalkgruber helemaal aan het eind van de Ossiacher See. Ben zelf een groot liefhebber van Oostenrijk. Mooie herinneringen komen daarbij naar boven. De bergen met de huisjes die er wel tegenaan geplakt lijken, de prachtige vergezichten, de heldere luchten en de vriendelijke mensen. Iedereen die je passeert bij het wandelen zegt; Gruss Gott, maar ik antwoord altijd terug dat ik niet zover ga ( flauw mopje maar ik vind hem nog altijd leuk).

We rijden een paar keer een hele mooie route in de omgeving van de camping en komen op de mooiste plekjes. Zo ook aan de Falkertsee. Een prachtig meertje op 1875 meter hoogte. Adembenemend wat mooi. Daarna even wat boodschappen bij de Spar.

Vandaag zijn we via de Gerlitzerstrasse naar het mittelstation gereden. Daar de benen gestrekt en koffie en Almdudler gedronken. De top van de Gerlitzerstrasse als hebben we 4 jaar geleden al bezocht. Aangezien het ons niet verantwoord lijkt om met George in een open stoeltjes lift te gaan zien we er vanaf om deze weer te bezoeken. Vanaf deze top kun je een tandem sprong maken met een paraglider.

Bij terugkomst op de camping kwam dan het voorspelde onweer. Hevige regen en donder en bliksem sloegen op ons neer. Het duurde ca 1 1/2 uur en toen was het weer droog maar de verwachting voor komende dagen zijn NIET zoals in Nederland.

We besluiten zondag te vertrekken richting Salzburg. Echter het weer was zo slecht dat we besluiten om door te rijden. Om ca 17 uur zijn we bij een overnachtingscamping gestopt in Gerding. Lies had dit nog nooit meegemaakt. Ca 120 campers en auto’s met varavan stonden op een soort grote parkeerplek. We werden netjes naar onze plaats geloodst en stonden even later netjes allemaal in een rij in dezelfde rijrichting. Pootjes uitdraaien, caravan aangekoopeld laten en stroom aanzetten. Daarna lekker schnitzel eten in het nabijgelegen restaurant en om 22.30 uur lekker ons mandje in. De volgende dag vertrekt iedereen omstreeks 9 uur en wij dus ook. Vandaag rijden we naar Rudesheim aan de Rijn.

Rudesheim

Een paar heerlijke dagen in Rudesheim. Lekker een beetje rond gereden in een prachtige omgeving. Mooie tocht langs de Rijn gemaakt en ook even langs de Lorelei. Het was te warm om Rudesheim zelf wandelend te bezoeken. Dus besloten om lekker terug te gaan naar onze camong direct aan de Rijn. Genietend van alle vrachtschepen en passagiers boten die langs varen.

Op woensdag 25 juli zijn wij uit Rudesheim vertrokken en om 14.30 uur waren we na een rit van 413 kilometer weer thuis.

Totaal zijn we 81 dagen weg geweest met een onderbreking tussen de USA en onze rondreis van een week. Totaal afgelegde kilometers inclusief rondritten 4700 kilometers.

Dank voor jullie interesse en reakties.

• 25 Juli 2018 - 17:19

Miranda Toussaint:

Welkom Thuis mooi vakantieverhaal en de tot snel

Miranda en Willem

• 25 Juli 2018 - 18:16

Wilma Rougoor:

Welkom thuis!!
    Bedankt voor jullie reisverslag en foto’s. We hebben ervan genoten!
    Tot gauw.
    Liefs Jan en Wilma

• 26 Juli 2018 - 06:45

Judith:

Nogmaals welkom thuis! Wij hebben elkaar gisteren al even gezien maar je laatste verhaal nu pas gelezen. Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Zo fijn dat wij zo hebben mee kunnen genieten van jullie leuke reisverslag en foto's. Bedankt! Op naar de volgende reis. Liefs van Koen, Judith en Jasper

• 26 Juli 2018 - 10:55

Sonja En Jan :

Bedankt voor de verslagen , we hopen dat jullie snel langs kunnen komen (anders komen wij bij jullie ) om het een en ander nog toe te lichten en aan te vullen onder het genot van een Heineken biertje of glaasje wijn

• 27 Juli 2018 - 07:55

Elly:

Geweldige reis zo. Mooie plaatjes en tot volgend jaar dan maar