Van Nigarugua naar El Salvador - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Nigarugua naar El Salvador - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Nigarugua naar El Salvador

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

13 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag

Vandaag vertrekken wij naar El Salvador. Wij krijgen de mededeling dat de weg heel erg slecht is naar de havenplaats en dat wij daarom een "chickenbus" krijgen. Dit is een oude Amerikaanse bus met een geweldig motorvermogen. Lekker spannend. De bus is werkelijk zeer verrassend mooi. Geen airco dus alle ramen open. Een goede stereo installatie en tv. We "scheuren" werkelijk over de weg. Een paar laatste inkopen en dan over de bijna onbegaanbare weg met grote kuilen en plassen. Dan komen we aan in de havenplaats en moeten de douane formaliteiten worden afgehandeld. De papieren klopten wel maar de beroepen stonden niet vermeld dus iedereen kreeg een beroep toegewezen van onze reisleidster. Er passeren maar liefst 100 mensen de grens per jaar dus de douanier had een drukke dag. Uiteindelijk kunnen we naar de boot. Een grote motorboot met een 6 cylinder Evinrude motor en een kleine reserve buitenboordmotor Deze ligt in zee en eerst gaan de koffers aan boord 1 voor 1 dus besluiten wij even te helpen. Daarna al pootje badend naar de boot. Deze is geheel open met alleen een dakje. De kaptein sart de motor en al snel laten we Nigaragua achter ons. Het is een open boot en als snel komt het eerste spatwater over de passagiers aan bakboordzijde. En wie zit daar achterin ? Juist ik zelf. Binnen een half uur ben ik door en door nat. De tocht duurt 2 1/2 uur. Onderweg stoppen we even bij een vogeleiland. Er is geen tijd om aan land te gaan bij het eiland voor een lunch ivm de weersomstandigheden. Deze zijn inderdaad niet ideaal. Na 2 1/2 uur komen we aan in de havenplaats La Union in El Salvador. Probleem. Het is eb dus wij kunnen niet aan de steiger komen. Wij varen de legerhaven in en leggen aan bij 2 patroilleboten. Klauteren van boord en dan moeten we tegen een 2 1/2 meter hoge steigerpaal via een roestig oud trappetje naar boven klimmen. Dit lukt uiteindelijk en dan met een touw alle koffers nog. Dir neemt ca 1 uur in beslag. Zeeeeeer avontuurlijk. Met onze natte kleding de bus in en naar de douane. Alleen even een stempeltje word ons verteld. Alleen dit stempelen duurt wel ff aangezien er verkeerd is gestempeld. Dan even naar een fastfood restaurant. Om 7 uur vertrekken wij voor een 3 uur durende rit naar Sochiototo. We zien weinig van de omgeving maar hebben de indruk dat de infrastructuur beter is vergelijkbaar met Nigaragua. Om 10.15 uur komen we aan in een prachtige hacienda achtig hotel. We drinken met z'n allen nog even wat op het terras en dan naar bed na een bijzonder lamnge avontuurlijke dag.

Zaterdag

Vroeg opstaan hoeft niet maar zijn toch vroeg wakker. We lopen naar het restaurant waar we een prachtig uitzicht hebben over de vallei en het stuwmeer. Een prachtige grote zwarte gier komt op termiek aangevlogen en glijd als het ware langs mij heen. Kippenvel moment. In de ochtend maken wij olv een Nederlandse sprekende gids, Maria Mercedes, een stadswandelingetje door het 5000 inwoners tellende dorp. s'Middags lekker in en om het zwembad.

Zondag

Vandaag vertrekken wij voor onze laatste dagen in El Salvador naar Rancho Estero y Mar in Playa El Pimente ca 1/2 uur van de luchthaven. Eerts bezoeken we nog een aantal opgravingen. Eerst een soort Pompei stadje dat 1500 jaar geleden in 1 keer werd bedolven onder de lava. Erg mooi en interessant om te zien. Daarna een opgraving welke meer tot onze verbeelding spreekt nl een paar Maya tempels/huizen. Mooi om te zien vooral omdat wij gelijksoortige bouwwerken ook in Mexico en Guatamala hebben gezien. Dan richting hotel waar we om 15 uur aankomen. Prima kamer met airco, tv, dvd,hd tv en terras. Het hotel heeft 3 zwembaden. Alleen hebben wij tijdens deze reis alle moeite gedaan om diverse dieren in hun natuurlijke omgeving te zien en hier............ apen in een kooi, papagaaien op een stok, met een yet-ski door de magrove ????????
Toch genieten we lekker een paar dagen. Ik ga zo naar de massage en Lies leest een boek op het strandterras. Morgen vertrek naar Nederland.
Ik zal jullie nog 1 keer een bericht sturen zodra we terug zijn.
Dank alvast voor jullie belangstelling
Pura Vida van ons 2tjes

• 13 Juni 2011 - 17:30

Ellen En De Rest:

Weet niet of jullie dit nog gaan lezen vóór vertrek naar Nederland: Goede reis en behouden thuiskomst gewenst! Bedankt voor de verslagen, leek net of we zelf een beetje op vakantie waren; als ik dan naar buiten keek kwam ik terug in de werkelijkheid: geen zwarte gier maar gewone koolmeesjes en huismussen...
    Liefs en tot gauw, Ellen + fam.

• 13 Juni 2011 - 18:50

Beatrijs+4:

Hoi familie in den verre!

Dank voor de mooie reisverslagen, zoals Ellen al reageerde, het was inderdaad net of we een beetje bij jullie waren. Hele fijne terugreis en we zien het dia avondje wel tegemoet!

Dikke kus van ons allen
    Beatrijs

• 14 Juni 2011 - 06:46

Paul:

Sluit mij aan bij het geschrevene van mijn zussen! Goeie reis!!!