Dali en Liajang - Reisverslag uit Peking, China van Dick Waard - WaarBenJij.nu Dali en Liajang - Reisverslag uit Peking, China van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Dali en Liajang

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dick

30 Mei 2007 | China, Peking

Maandag

Vandaag zijn we met de bus vertrokken van Kunming naar Dali. Een rit van ca 5 uur met diberse tussenstops.

om ca 13.00 uur kwamen we aan in Dali. we zijn doorgereden naar het oude gedeelte en kwamen daar aan bij ons hotel. Lekker een beetje opfrissen en de pmgeving verkennen. In dit gedeelte leven vooral de Bai. Een soort " Friezen" met een eigen taal en klederdracht. Schitterend gewoon. Ook de huizen zijn weer heel anders. Wit met grijs. En het ligt tegen de uitlopers van het Himalaya gebergte.
s'Middag hebben we een bezoek gebracht aan de tempel met de 3 Pagodes. Werkelijk adembenemend mooi. Alle verhalen daarom heen zijn ook schitterend. Of we dit allemaal kunnen onthouden betwijfel ik. Maar goed dat ik altijd goed heb opgelet met geschiedenis vroeger op school. De kleuren hier zijn prachtig. We hebben nu een aantal grote steden gehad maar dit is toch meer china zoals wij ons hadden voorgesteld.
Na het bezoek aan de tempel nog een verplicht bezoek aan een marmer fabriek/winkel. de gewenste badkamer hadden ze niet in Marry's kleur en ook een bijpassende toiletpot was er niet bij. Dus deze keer met lege handen de winkel uit. s'Avonds konden we zelf bepalen wat en waar we zouden eten en/of doen. We zijn het prachrtige oude dorpje ingelopen en hebben heerlijk " europees" gegeten bij een leuke tent door " Henk" aanbevolen ( Kiley's Kitchen). Oh ja, het nagerecht was geen Baka maar Base een typefout van mij op het chinese toetsenbord.

Dinsdag

In de ochtend zijn we een boottocht gaan maken op het beroemde Erhai meer. De tocht duurde ca. 45 minuten en kwamen toen aan op een eilandje met ca 1500 bewoners. daar hebben we wat rondgelopen en een tempeltje bezocht waar een ieder 3 wierookstokjes kon branden 1 voor zijn/hhar ouders, 1 voor zichzelf, en 1 voor zijn/haar kinderen. Daarna een theeceremonie en een dans in een oud gebouw en een bezoek aan de stadsmuur. s'Middags waren wij vrij. met paul en Marry zijn we in een taxi naar de stoeltjeslift gegaan en in ca 40 min. waren we op ca 2700 meter. Ons hotel was op ca 2000 meter. Een prachtig uitzicht hadden wij over het meer, de tempel en het oude Dali. Daarna weer naar het hotel. paul en Marry moesten nog wat inkopen doen. Lies en ik zijn lekker gaan relaxen. samen een traditionele voetmassage gedaan. heerlijk wij voelden ons allebei als herboren. Nog wel wat tranen in de ogen van de plekken die iets minder prettig aanvoelden tijdens de massage maar toch heerlijk. s'Avond lekker samen buiten gegeten bij het Sunshine restaurant.

Woensdag

vanochtend om 8 uur vertrokken we richting Lijang met de bus. Jammer want we hadden wel een paar dagen langer willen blijven. Maar er komen nog zoveel mooie dingen. Na een half uur zijn we gestopt bij een markt. Wat een gekakel en bonte mengeling van Bai's, chinezen etc etc. Wat hier overal erg opvalt is dat het zo schoon is.Ook het rochelen en spugen valt hier wel mee. Hier en daar hoor en zie je nog wel eens wat maar over het algemeen valt het mee. Zo ook op de markt. Verse groenten worden netjes nat gehouden, Vlees word ter plaatse netjes in stukken gesneden. Varkenshoofden liggen netjes bij de varkenshoofden en niet tussen bv de kuikentjes. Daarna nog even een bezoek aan een plaatselijke inwoners die met zijnj vieren in een hofje wonen. Ook allemaal netjes en verzorgd. Onderweg nog even een stop gemaakt bij een jade winkel en later bij boeren die rijst aan het planten waren. Dit zijn bijna allemaal cooperaties.
Daarna weer doorgereden en om ca 13 uur kwamen we aan in Lijang. En in de verte zagen we hem al liggen de Jade Draak Sneeuwberg van 5560 meter hoog. Prachtig gewoon. Inchecken in ons vrij moderne hotel in het centrum van het oude Lijang. In 1996 is deze plaats getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,5 op de schaal van Richter. Het oude gedeelte is nog vrijwel onbeschadigd. De stad is inmiddels geheel weer opgebouwd en heeft zich sindsdien alleen maar weten uit te breiden.
s'Middags hebben wij nog een wandeling gemaakt door de tuinen van de Black Dragon Pool. Lekker ontspannen en op de achtergrond de machtige berg welke Lies en ik morgen gaan bezoeken. Hierover later meer. Paul en Marry gaan niet mee.

Dank voor jullie reakties. Het weer was alleen de eerste dag slecht met veel regen. Daarna is het prima reisweer geworden. Temp. van ca 25 graden en zon uren per dag ca 6. Liefs van ons 4tjes

• 30 Mei 2007 - 15:50

Martin En Jenny:

Hoi Chinagangers.
    Het is weer heerlijk genieten van jullie verhalen, ondanks een paar varkenskoppen en kuikentjes is het volgens mij daar toch vrij schoon en netjes. We volgen jullie weer op de voet maar wat gaat het allemaal hard. Ik hoop dat het voor jullie iets langzamer gaat. Geniet er in ieder geval nog maar heel erg van.lieve groetjes van ons voor jullie alle 4.

• 30 Mei 2007 - 16:04

Paul/wilma En Kids:

Sukses met het bergbeklimmen zal daarna wel weer voeten massage worden.
    Weet niet wanneer je dan weer tranen krijgt maar het zou kunnen dat ze dan te hoog zit!
    Wees gerust wij werken gewoon door...

• 30 Mei 2007 - 16:56

Paulien :

Ik heb weinig tijd gehad om terug te mailen.
    Beste allemaal,
    Hier ben ik dan,wat hebben jullie een mooie vakentie en wat zien jullie veel,het was zeker wel leuk in de trein?was zeker doorzakken en lachen ik zie het helemaal voor mij.
    Ik hoop dat jullie nog een fijne tijd hebben en de groetjes aan de rest. Paulien

• 30 Mei 2007 - 17:25

Ellis En Tim:

Hoi hoi,
    Lekker doorzakken en borrelen!
    Leuk verhaal weer, kijk al uit naar de volgende!
    Liefs

• 31 Mei 2007 - 17:01

Bennie En Wilma:

Ondertussen hebben jullie de berg alweer beklommen. We genieten heerlijk van jullie verhalen. Maken ze in Dali ook grapjes van de Bai, net als wij over onze oosterburen?
    Fijn dat het weer bij jullie lekker is, hier krijgen we net als vandaag steeds weer een stortbui over ons.
    Veelplezier en geniet ze.........