Van RAB naar KRK naar Porec - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van RAB naar KRK naar Porec - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van RAB naar KRK naar Porec

Blijf op de hoogte en volg Dick

07 Juli 2018 | Kroatië, Poreč

Woensdag 27 juni tm vrijdagochtend 29 juni

Het eiland RAB heeft niet erg veel bezienswaardigheden behalve de beroemde stranden. Wij hebben nog een tochtje gemaakt over het eiland maar er was inderdaad niet veel te zien. Wel erg veel mooie stranden en de oostelijke helft is groen en de westelijke helft dor en droog. Vanaf de camping ben ik in 25 minuten langs de kust naar het oude stad gedeelte van RAB gelopen en in 24 minuten terug. Mooie wandeling langs verharde paden passeer je leuke restaurantjes en kleine zandstranden.

Op vrijdagochtend besluiten wij naar het eiland KRK te gaan met de Ferry.

Vrijdag 29 juni

Om 7 uur staan we op. Voor Lies is het nog midden in de nacht. We rijden naar Lopar waar de Ferry om 9.45 uur zal vertrekken voor de anderhalfuur durende overtocht. Het inschepen verloopt soepel en snel. Om 12 uur komen we aan op camping Bor in Krk.

We worden hartelijk welkom geheten door de eigenaar en zijn familie. In een golf car rijden we over de camping om een mooie plaats uit te zoeken. Deze vinden we uiteindelijk. Een prachtig uitzicht vanuit onze caravanplaats over de vallei, de stad Krk en de zee. Een heel idyllisch plaatje.

Van zaterdag 29 juni tm vrijdagochtend 6 juli

De plaats Krk ligt op loopafstand van de camping nl 1500 meter bergafwaarts. Bergopwaarts is bijna niet te doen door het hoge stijging percentage. We bezoeken het oude gedeelte van Krk met zijn vele winkeltjes, kerken en een oude burcht. Heel mooi maar ook zeer toeristisch. Vele aanbieders op de boulevard voor diverse boottochten langs bekende en onbekende eilandjes.

Ook maken wij een schitterende rondrit over het eiland. Eerst bezoeken we de kerk van St Lucija in Lavandor. Hier ligt als afscheiding tussen koor en kerkgangers een tablet waarop het een tekst staat welke de eerste tekenen zijn van de Kroatische taal.

Daarna rijden we door naar het uiterste zuiden van het eiland naar de badplaats Baska. Wat een ongekende drukte. We rijden stapvoets door het plaatsje en besluiten verder rond te rijden. Langs schitterende wegen met de mooiste uitzichten over bergen en dalen komen we uiteindelijk aan in het middeleeuwse plaatsje Vbrnik. Wat een schoonheid van deze plaats. Gelegen op een klif met allemaal hele kleine nauwe straatjes met kerken, kerkers en allemaal hele kleine keien als plaveisel. Schitterend is ook het smalste straatje ter wereld. Maar liefst 46 cm breed. Zit al snel klem met mijn Tiguan.
Het wandelen maakt ons hongerig en we nemen een heerlijke salade bij een kleine taveerne op een pleintje. Daarbij een heerlijk witte wijn. Dit is de wereldberoemde Vrbnička zlahtinawijn.

Deze wijn word gemaakt van een speciale druivensoorten welke alleen in en bij Vbrnik groeit. Deze sprankelende wijn word gefermenteerd op een diepte van 30 meter beneden de zeespiegel. Sorry wijnkenners ik heb deze wijn gedronken maar vond hem niet echt speciaal.

Toen zijn we doorgereden naar het noordelijkste puntje Omišalj . Ook een prachtig oud plaatsje met een mooie boulevard vlakbij de brug die naar het vaste land gaat. Op de heenweg betaal je tol en als je het eiland verlaat niet.
Al met al een prachtige tocht.

Op de camping ontmoeten wij verschillende Nederlanders en maken af en toe een praatje. Het weer is nog steeds uitstekend.

Vrijdag 6 juli

Schrijf ik net dat het weer uitstekend is. Vannacht hebben we echter een hoosbui met onweer over ons heen gekregen. Bijna 2 cm/ m2. Gelukkig hadden we alles al binnen gehaald. Om 10.30 uur zijn we vertrokken voor de 150 km lange tocht van het eiland Krk naar het schiereiland Istrie. Hier komen wij aan op camping Puntica in Porec. We hadden de keus uit 5 locaties waaronder 1 direct aan zee. Deze plaats hebben we uitgekozen voor komende week. Van hieruit kunnen we prachtige tochten maken naar o.a.; Porec, Pula, Rovinje en Umag.

Hier houden we het wel even uit.

• 08 Juli 2018 - 22:36

Judith :

Wauw! Foto's zien er weer geweldig uit. Wat is Kroatië mooi. Jullie ook met de modder gespeeld? Geniet er nog effe van. Liefs van ons uit Capelle