Van Marrakech naar Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Dick Waard - WaarBenJij.nu Van Marrakech naar Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Van Marrakech naar Essaouira

Door: Dick de Waard

Blijf op de hoogte en volg Dick

05 April 2015 | Marokko, Essaouira

2 april

Goede vrijdag. Alleen hier merk je daar niets van. Trouwens hier kennen ze ook zomer en wintertijd alleen bijna niemand houd zich hieraan m.u.v. De hotels en openbare gebouwen.
Vandaag rijden we om 08.30 uur naar Essaouira aan de kust. Uiteraard stoppen we onderweg nog even voor een kopje koffie. We bezoeken nog een coöperatie welke geheel door vrouwen word gerund. Hier verwerken zij de wereldberoemde Argan noten van de gelijknamige boom tot Argania-olie. Een noot die eerst ontdaan moet worden van het eerste omhulsel. Dit doen door met een steen op de noot te slaan die op een grotere steen vastgehouden moet worden. Ik probeer dat ook en zowaar het lukt. Dan zitten er nog 2 kleine noten in de grote noot die op dezelfde wijze eruit gehaald moeten worden. Dan worden de noten gemalen tot er een dikke drap ontstaat waaruit met dan de olie kan maken. Voor 1 liter olie heb je 30 kilo kleine nootjes nodig. Dat is de reden dat het dan ook zo duur is.
Onderweg nog een fotostop. De gele noten welke in bomen groeien zijn zeer geliefd door de geiten. Deze klimmen in de bomen en eten de noten. Als attractie hebben de Marokkanen langs de toeristische route ook een paar bomen met getrainde geiten geplaatst. Voor een kleine vergoeding kan je dan even een foto maken.
Om 12.30 uur zijn we in de badplaats Essaouira. De lunch gebruiken we bij een strandexploitatie Fanatic. In het hotel is geen alcohol verkrijgbaar en ook vele restaurants in Essaouira mogen geen alcohol schenken. Er word ons aangeraden een flesje wijn bij deze strandexploitatie te kopen en mee te nemen naar het hotel om indien gewenst bij het buffet toch een wijntje te kunnen drinken. Dit staat men gewoon toe.
In de middag slenteren we naar de geheel ommuurde binnenstad. Wat een verademing. Ontzettend veel winkeltjes maar allesbehalve opdringerige verkopers. Je kan rustig kijken en met verkoper praten en alles vragen. Zodra je de prijs vraagt krijg je een bieding. Uiteraard is deze te hoog maar mocht je afzien van de deal geen probleem ze laten je rustig gaan. Winkeltjes te over. Veel houtsnijwerk, zilveren sieraden, leren tassen, shawls, kleding, tafelkleden ach teveel om op te noemen. Het is een eenvoudig labyrint aan straatjes en steegjes met veel horeca tegen zeer acceptabele prijzen.

Zaterdag 3 april

Ons drankprobleem voor onze verlenging hebben wij opgelost om bij de Carefour in de cave alcohol whiskey en wijn te kopen. De taxirit kostte wel wat € 0,60 maar dat hadden wij er wel voor over. Het was een Dacia auto met 670.197 km op de teller.

Wij gaan ons hier ondanks het wat mindere weer uitstekend vermaken. Een mooie hotelkamer met uitzicht op zee en een prima vriendelijke verzorging. Wandelen door het oude gedeelte, bezoek aan de scheepswerf met oude houten vissersboten, ballonfestival en lekker relaxen.

De hele middag gezellig rondgekeken in de oude stad. Een aantal reisgenoten neemt niet deel aan het buffet en kiezen ervoor om in de oude stad te blijven. Wij nemen alvast afscheid van degene die wel aanwezig zijn. Wij bedanken Marja nogmaals voor haar zeer deskundige reisleiding en overhandigen onze persoonlijke envelop met een kort briefje en een fooi.

Zondag 5 april

Om 9 uur zwaaien wij de groep uit die naar Marrakech vertrekken voor hun laatste overnachting alvorens zij de volgende dag eerst van Marrakech naar Casablanca vliegen en daarna naar Amsterdam.

Wij gaan nu lekker relaxen tot donderdagochtend 5 uur. Dan vertrekken wij naar het vliegveld van Marrakech naar Casablanca en door naar Amsterdam.

• 08 April 2015 - 08:33

Ellen+rest:

Zo te lezen weer een geweldige rondreis! Geniet nog van dit laatste dagje en voor morgen al vast een goede reis en behouden thuiskomst gewenst! Korte broek kan dan weer tevoorschijn: hier wordt het zonnig (vlgs weerberichten...)!

Verslag uit: Marokko, Essaouira

Een nieuwe caravan

We waren het al langer van plan maar nu is het dan toch echt gebeurd. We hebben een Eriba Hymner 530 tourcaravan gekocht.
Ook onze kinderen kunnen hier met hun gezin gebruik van maken en zijn allemaal ook zeer enthousiast.

Donderdag 26 juni 2013.

Vanochtend om 11 uur waren we in Olst helemaal bezakt en bepakt met alle camping artikelen welke wij afgelopen maanden hebben aangeschaft. Niets was aan het toeval overgelaten en de complete inventaris is nagenoeg compleet. Ook de fietsen hebben we mee genomen op de twiny-load.

Na uitleg over de werking van de mover, de boiler, de magnetron, de ring verwarming, de watervoorziening, de gasflessen, de koelkast op gas-12 volt-220 volt, de verlichting, het toilet, de uitdraai pootjes, de fietsdrager- lift achter, de fietsdrager voor en het elektriciteits circuit was het dan zover. Overhandiging van kenteken bewijs en sleutels.

Dan gaan we aankoppelen met slinger bedwinger, electra, veiligheids kabel en het inklappen van het neuswiel. De ontzettend handige spiegels zijn snel en eenvoudig aangebracht. En dan gaan we rijden.

Eerst via de dijk naar Deventer. De caravan volgt heerlijk achter de auto. Je merkt bijna niet dat er een caravan achter hangt. Ik kijk regelmatig in de spiegel of hij er nog wel werkelijk aan hangt. Dan de A1 op. De auto trekt hem snel naar de max. snelheid van 90 km/uur. Na een rit van 3,2 km verlaten we de A1 en rijden naar Bussloo.

Camping de Hanen aan de Kneuterstraat 38 iin Wilp is snel gevonden.

Dan gaat het beginnen. Met de mover de caravan precies op de plaats gezet. Auto uitpakken en caravan inpakken. De luifel gaf wat problemen maar ook dat lukt uiteindelijk. Na 2 uurtjes staat alles er strak bij.

De nieuwe voortent was nog niet binnen en deze gaan ze morgen hier op de camping bezorgen.
Monique de Haan is een geweldig leuke en sympathieke gastvrouw hier op de camping. Regelmatig komt zij even langs met tips voor de omgeving en verteld met veel enthousiasme over de boerderij. Naast de varkenshouderij welke zij samen met haar man runt, lopen er nog een groot aantal schapen in de wei.
Kortom minicamping de Hane is heel gezellig en kneuterig aan de Kneuterstraat.

Onze eerste maaltijd bereiden we lekker op de skottelbraai en dat gaat uitstekend en erg gezellig. Onder de luifel is het nog best behaaglijk.

Vrijdag 28 juni 2013

Na een uitstekende nachtrust op. 2 vaste 1-persoons bedden staan wij om 9 uur op en lopen naar het keurig onderhouden was gedeelte om te douchen. Daarna ontbijt en om 11.30 uur komen Martijn en Joyce koffie drinken en alles inspecteren. Tijdens de rondleiding om en in de caravan klinken er vele oh's en ah's. Ook zij zijn onder de indruk van deze nieuwe aanwinst en zien het al helemaal voor zich om samen met hun dochter straks op vakantie te gaan.

Nadat zij weg zijn gegaan zetten wij de nieuwe voortent nog even op met inpandige slaaptablet. Dat gaat vrij snel en is keurig afgewerkt deze Dorema Primero 270.

Ook het avondeten nuttigen wij buiten bij de skottelbráai. De eerste avond met de badplaats en nu met de wokpan. Ontzettend leuk.

Zaterdag 29 juni 2013

Vandaag lekker relaxen. Het weer is niet al te best en hebben menig regenbui gehad en de temperatuur laat ook te wensen over. Maar de caravan is prima geissoleerd en de kachel hoeft maar even aan om de kou eruit te krijgen.
Straks lekker even fietsen en misschien nog even een ronde pitch en Putte op de golfbaan en nog even een paar boodschappen doen.

Wij voelen ons echt heel gelukkig met deze prachtige aanwinst en zijn ervan overtuigd dat ook kinderen en kleinkinderen hier met heel veel plezier gebruik van gaan maken.