Willemstad, Jan Thiel-baai en Brakkeput - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Dick Waard - WaarBenJij.nu Willemstad, Jan Thiel-baai en Brakkeput - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Willemstad, Jan Thiel-baai en Brakkeput

Blijf op de hoogte en volg Dick

14 September 2012 | Bonaire, Kralendijk

Woensdag 12 september
Om 9 uur staat de firma Goed en Goedkoop bij de receptie om mij mee te nemen naar de lokatie waar ik onze jeep in ontvangst zal nemen welke wij in Nederland hebben besproken. Na de nodige uitleg kan ik eindelijk wegrijden. In Nederland zou dat rechtstreeks naar de sloop zijn. Wat een barrel maar HET rijd in ieder geval. We mogen niet naar Mambo Beach want daar kan de auto gestript worden. Wij vermoeden dat de vorige huurders dit al gedaan hebben want er zit geen enkel comfort meer in de jeep. Toch rijd de auto heerlijk lekker met open dak en ramen de wind door je haar.
Vandaag bezoeken we Willemstad. We rijden via de Koningin Julianabrug naar Punda het oude gedeelte. Voor mij is het 44 jaar geleden dat ik hier met de Koninklijke Marine was. Enigszins emotioneel zie ik veel herkenbare punten. De pontjesbrug, het gouverneurshuis, de baai waar wij kwamen binnen varen met de D811 Hr.Ms Limburg, Otrabanda wat nu helemaal is gerestaureerd, de drijvende markt etc etc. Natuurlijk is er ook veel nieuwbouw. Bij Ignagua aan de Handelskade drinken we wat fris . Daarna over de Emmabrug ( pontjesbrug) naar Otrabanda en toen naar het Wilhelminaplein voor de lunch bij de Buren. Dan even door de winkelstraten. Het kroegje in de Heerenstraat is er niet meer. Hier ging ik destijds vaak wat drinken want daar hadden ze toen al airco. Als ik naar buiten kwam was het net of de wereld op zijn kop stond. Dat kwam van de warmte en niet van de drank hoor mama.
We zijn ook nog even naar Albert Heijn geweest voor wat boodschappen. We koken nl zelf in ons mooie appartement. Een geweldig grote AHMED welke 2 keer per week vanuit Nederland verse goederen krijgt toegestuurd via de lucht.
s'Avonds eten we heerlijk pasta met een drankje en kijken we naar de rechtstreekse verkiezingsuitslagen op onze tv.

Donderdag 13 september.
Met de jeep naar het strand voor een heerlijk ontbijt direct bij ons apartement aan het strand. Keurig en zeer smaakvol verzorgd.
Daarna vertrekken we voor een rondrit in oostelijke richting. We passeren weer de Julianabrug en rechts daarvan ligt het marinekamp waarvan de haven binnenkort zal worden overgenomen door Damen shipyards. Heel veel verschillende huizen van arm tot zeer luxe. In ieder geval is 1 ding hetzelfde gebleven de ongeorganiseerde chaos welke op de een of andere manier toch georganiseerd blijkt te zijn. Kapotte wegen, barrels van auto's, veel vrije winkels, horeca gelegenheden etc etc.
Wij besluiten om nar de Jan Thielemans baai te gaan op aanraden van vrienden Edu en Anja. We huren een strandbed bij Zanzibar en genieten heerlijk van hapjes en drankjes onder de palmbomen en ik ga wat snorkelen in het azur-blauwe water van de baai.
Om ca 16 uur besluiten we nog even naar Brakkeput te gaan waar een bekende Rotterdamse ondernemer van weleer werkt in de zaak van zijn zus. Ik vraag of er een zekere Fred aanwezig is. De man antwoord dat ben ik. Ik stel mij voor en vertel dat ik 25 jaar geleden in zijn zaak de lachende scheerkwast in Hilligersberg kwam. Hij moest even denken en toen ik henk vertelde dat hij de groeten van Edu en Anja moest hebben begon het hem te dagen. De 53 jaar waren aan hem niet ongemerkt voorbij gegaan.
Alleen Brakkeput was 44 jaar geleden ook de plek waar ik zeillessen gaf aan marine mensen en aan de dochters van Shell medewerkers. Dit was nog steeds dezelfde plek. Uiteraard moderner maar de haven was exact hetzelfde. Ik sprak daar een paar mensen en die lieten mij foto's zien vanuit die periode en toen werd het mij nog duidelijker. De enig die er niet meer waren waren de dochters van Shell medewerkers welke ik destijds had leren zeilen. Een schitterend moment en mooie herinneringen die weer boven komen alsof ze gisteren zijn gebeurd.

• 14 September 2012 - 22:31

Ellen +rest:

Ja, waar blijft de tijd?! Vandaag m'n dagboekperiode uit die tijd zitten lezen, september en oktober1969, als de dag van gisteren! Broer Dick in Curacao!
    Die zeilmeisjes zullen best nog ergens zijn maar alleen moet je nu niet uitkijken naar meisjes maar dus ook een paar jaar ouder (rond de 60 jr...)
    Gelukkig heeft Lies haar fotocamera terug dus alles wordt nu vastgelegd! Lekker genieten daar!

• 14 September 2012 - 22:48

Paul En Sylvia:

Hoi Dick en Lies, ben een aantal dagen in Beekbergen geweest. Zo te lezen is het daar aangenaam vertoeven. Ben benieuwd naar de film. O ja nog gefeliciteerd met je verjaardag. Hier is alles verder goed en zie met regelmaat mijn kleindochter, een scheet van een baby. Het weer is op dit moment weer lekker regenachtig.Doelman Mulder is voor maanden uitgeschakeld. Wij wenwsen jullie nog een fijne verdere vakantie. Groetjes Sylvia en Paul

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

ABC eilanden in het Caribisch gebied

12.25 uur vertrokken vanaf D43 met KLM 767 MD 11 naar bonaire met tussenstop op Aruba. Daarnadoor naar Bonaire. Hadden upgrade naar comfort plus.
Om 18.25 uur plaatselijke tijd kwamen we aan op het vliegveld Flamingo op Bonaire. We werden keurig opgehaald en naar ons Hotel Divi Resort gebracht. Een rit van ca 4 minuten. Na het inchecken naar onze kamer 202. Geweldig een grote kamer direct aan de Caribische zee. Vanaf ons balkon zien we de vissen en schildpadden zo zwemmen. Even een paar Heineken biertjes aan de bar en toen naar bed.

Zaterdag  8 september.
Vandaag ben ik jarig. Heel veel sms'jes van kinderen en telefoontje van Danielle waarin ik door haar en Maud en Jasmijn werd toegezongen. Ook een sms van Floris en Annemijn en een kaart van mijn ouders. Toen heerlijk buiten ontbeten aan met een blauwe lucht en zee voor ons. Deze dag gaan we lekker relaxen. We besluiten om eerst maar helemaal naar Kralendijk de hoofdstad van Bonaire te lopen. Na een wandeling van ca 6 minuten komen we aan in het centrum van ze stad waar maar liefst 10.000 mensen wonen. De overige 6.000 mensen worden verspreid over het eiland in kleine nederzettingen. Bij Karels Beach Bar drinken we koffie en lopen een beetje door het plaatsje. Er si niet veel te zien dus besluiten we wat boodschapjes te gaan doen en dan lekker aan het strand te gaan liggen. Heerlijk ff bijkomen drankje, hapje en een beetje snorkelen. De onderwater camera welke wij hebben geleend van vriend Joop en Marja werkt uitstekend. De mooiste vissen passeren ons of wij hen. s'Avonds maken wij gebruik van een heerlijke BBQ op het Resort.

Zondag 9 september.
 Bij Plaza Resort heb ik een scooter gehuurd voor2 dagen ($ 76,00). Daarna heerlijk rondrijden over het eiland. Passeren de luchthaven en rijden langs de zoutpannen/bassins en uiteraard de zoutbergen. Hier ligt heel veel Jozo zout. Ook van de slavenhuisjes staan er nog een aantal. Op verschillende plaatsen staan deze langs de kust. Hier sliepen de slaven die werkzaam waren in de zout velden. De huisjes en de bijbehorende obelisk hadden verschillende kleuren zodat de kapiteins wisten waar ze hun zout moesten laden. In het uiterste zuidelijke puntje is het vrij ruig en slaan de golven tegen de rotsen. Onderweg komen we regelmatig prachtig gekleurde flamingo.s tegen. Na een rit van ca 23 km komen we aan bij het Lac-meer. Bij Jibi Beach gaan we wat drinken, eten en een beetje zwemmen. Een prachtig mooie surf club met ondiep glashelder water. Een waar bounty gevoel. Hier is het redelijk druk. Wij tellen wel 60 mensen.
Om 16 uur zijn we weer bij ons hotel en kijken onder het genot van een drankje de gemaakte foto's. s'Avonds eten we gezellig wat in de stad. Dat hebben we gedaan bij City café aan de Boulevard. Hier passeren de mooiste gepiepte motoren die je maar kunt bedenken ivm bikkers-week op Bonaire. Motoren en berijders van diverse eilanden en USA zijn hier samengekomen.

Maandag 10september
Om 8.00 uur staan we op en drinken een heerlijk kopje koffie op ons ruime terras van onze hotelkamer. Heerlijk en rustig ontbeten en daarna ons gereed gemaakt voor een tocht met de " brommertje" over het andere gedeelte van het eiland. We rijden in noordelijke richting. Eerst door Kralendijk en de buitenwijken en via Hato rijden we langs de kust langs schitterende villa's van expats. De kust is hier erg ruw en af en toe heb je en klein stukje rotsachtig strand. Vanaf dit soort plekken is het schitterend om te duiken. Ik ben hier nog even gaan snorkelen. Na de zoveelste haai, dolfijn en walvis hou ik het voor gezien. Ik zie hier dezelfde vissen welke ook bij het hotel zijn. We rijden door en komen bij het grootste meer van Bonaire het Gotomeer. Prachtig uitzicht met heel veel cactussen. Doet mij denken aan 38 jaar geleden toen ik van een heuvel viel en midden tussen de cactussen viel. Men is anderhalf uur bezig geweest om de naalden uit mijn achterste te halen.
In het plaatsje Rincon (2000 inwoners) hebben we bij Rosa's Inn een heerlijk stoofpotje gegeten. Lekkere Caribische muziek op achtergrond en een goedlachse uitbaatster. Daarna onze weg vervolgd en het laatste stuk was weinig te zien. Om 15.30 uur waren we bij het hotel. In 2 dagen hebben we 100 km gereden en alles van het eiland gezien.
Bij het hotel lekker gezwommen en gesnorkeld en s'Avonds nog even een hamburger gegeten in de STAD. Daarna in de hotelkamer koffers pakken want de volgende dag vertrekken we naar Curaçao.