Amazone en thuisreis - Reisverslag uit Lima, Peru van Dick Waard - WaarBenJij.nu Amazone en thuisreis - Reisverslag uit Lima, Peru van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Amazone en thuisreis

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

28 Oktober 2010 | Peru, Lima

Zaterdag 24 oktober

Om 9 uur vertrek naar vliegveld van Cusco voor onze vlucht naar Puerto Maldonado met een Airbus 319 van LAN (Peru). Vliegtijd ca 35 minuten over Andes gebergte.
Na aankomst in een stromende regenbui stonden onze gidsen Andrea en Iwan ons al op te wachten. Snel even de benodigde kleding voor deze dagen overgepakt in een kleine tas en de grote reis tassen afgegeven bij het plaatselijk kantoor van de jungle organisatie Refugio Amazonas. Het was inmiddeks al weer droog en warm en vochtig ( 30 graden) Daarna met een bus de amazone in naar de rivier Tombopata waar aan de kant de boten lagen die ons verder zouden brengen naar onze lodge. Na ca 1 1/2 uur varen kwamen we bij de lodge aan. Het was een flinke klim met wandeling door de amazone van ca 20 minuten. Direct na aankomst krgen wij een korte uitleg over de gebruiken in deze ecologische lodge en kregen wij onze open kamers toegewezen. Geen deur maar gordijnen, open ramen, 2 bedden met klamboe, een hangmat, en geen elektra maar kaarsen en olielamp en alleen koud water. Heel primitief maar oh zo leuk. Daarna heb ik met de groep een korte wandeling door de amazone gemaakt naar een hoge ijzeren klimtoren van 37 meter hoog. Boven aangekomen had je een prachtig uitzicht over de toppen van de bomen over de amazone. Om 17.00 uur ging de generator aan tot 21 uur en konden we vanaf 19 uur gebruik maken van een eenvoudige maar zeer goed verzorgd diner. Om 20.30 uur naar onze lodge om te gaan slapen.

Zondag 25 oktober

Om 4.15 uur opstaan want na een goed otbijt is het om 5 uur vertrekken voor een waneling en boottocht naar het Sachavacayoc meer. Onderweg zien we de prachtigste vogels en een otter. Dan gaan we vissen met een stok, een draadje, een haakje en een stukje rauw vlees naar piranha's. Jan is de eerste die een piranha vangt met een gele buikk. Ik vang even later ook een piranha met een wite buik. Want een tanden het lijken wel scheermesjes. Onze gids verteld alle bijzonderheden over deze vissen. Daarna bezoeken we een vogel uitkijkpost waar macaws (soort papagaai) en parrots (grote parkiet) klei likken van de oever van de rivier. In deze klei zitten diverse mineralen welke goed zijn voor het biologisch evenwicht van deze dieren. Hierna gaan we terug naar de lodge voor een goede verzorgde lunch.
De apen familie rond de lodge toont een prachtig schouwspel door de meest acrobaische toren uit te halen in de boomtoppen van de jungle

s'Middags gaan we naar shaman Don Manuel. Deze kruidendokter is zelf niet aanwezig maar zijn assistenten geven een duidelijke en uitvoerige uitleg over de verschillende soorten kruiden en bladeren waarvan men allerlei recepten kan maken tegen de meest uiteenlopende ziektes. Ook bestaat er de mogelijkeheid om gedurende een enkele dagen durende ceremonie je af te helpem van de meest voorkomende ziektes. Tja als je erin geloofd dan zou onze medische zorg alleen maar even naar deze shaman hoeven te gaan en alle ziekenhuyizen zouden kunnen sluiten. Ik beperk mij tot het nuttigen van een glaasje Para Para. We komen in de schemer terug. Om 20 uur gaan we naar onze lodge want het was een lange maar zeer mooie dag.

Maaandag 26 oktober

Ik sta om 05.15 uur op om met een aantal reisgenoten nogmaals naar de klei likplaats te gaan om vogels te bekijken. Alleen de wandeling daar naar toe is al mooi zo vroeg in de ochtend. We zien weinig vogels maar het uitzicht alleen al is prachtig. Daarna ontbijt met de hele groep en we maken onz op voor een bezoek aan de grootste kopokboom in de directe omgeving van kamp. Een prachtige tocht van ca 3 uur door de jungle. Iwan onze gids ontdekt een hol van de tarantula (wolfspin) en weet op een mooie manier de spin uit zijn hol te halen. Iwan onze gids is bijna geboren in de jungle en zijn kennis is enorm. Hij zoekt niets bijzonders maar is bijzonder opmerkzaam voor wat betreft veranderingen en geluiden in de jungle en daarom ziet en hoort hij juist zoveel. Na de lunch en een korte siesta gaan we om 4 uur nog een wandeling van ca 2 1/2 uur maken door de jungle. Vooral als het donker is zijn er weer vele andere dieren te zien. Veel insekten maar ook apen en vogels. Het lijkt wel of je in een grote dierentuin loopt. Na het diner drinken we met zijn allen nog een laatste Pisco en om 21 uur naar bed.

Dinsdag 27 oktober.

Helaas de vakantie is ten einde maar we gaan gelukkig weer naar Nederland. Om 8 uur vertrekken we naar Puerto Maldonado. Net zoals bij aankomst valt het nu ook weer met bakken uit de lucht gedurende ca 2 uur. Met een vertraging van 3 uur vertrekken wij om 15.45 uur naar Lima zonder tussenstop in Cusco. Daar aangekomen inchecken voor onze vlucht met KLM Noeing 777 naar Nederland. Vluchtijd 11 uiur. Na een goede vlucht komen wij aan op woensdag 28 ktober om 14.34 uur bij pier E8 op Schiphol.

Wij kunnen terug kijken op een zeer mooie goed georganiseerde evenwichtige rondreis door Peru. Voldoende rust en veel avontuur met prachtige natuur, vergezichten en verschillende landschappen. De ca 800 foto's en 3 uur film zijn geven een indruk van dit prachtige land maar geven voor nog geen 10% de werkelijkheid aan. Deze staat voor altijd op ons netvlies gebrand.
Dank ook aan onze reisgenoten. Het was een hele leuke afwisselende groep en allen hebben eraan bijgedragen dat deze reis een onvergetelijke indruk op ons heeft achtergelaten.

Alle lezers van dit dagboek dank voor jullie belangstelling en reakties.

• 28 Oktober 2010 - 17:19

Carol Graham-deWaard:

beautiful te lezen, veel bedankt, en welkom thuis! xx/cgd