Arequipa-Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Dick Waard - WaarBenJij.nu Arequipa-Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Arequipa-Puno

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

17 Oktober 2010 | Peru, Puno

Donderdag 14 oktober

Vandaag maken we een rondrit door de stad Arequipa onder leiding van een lokale gids. Deze rondreis is opgezet vanuit de sloppenwijken van deze stad.

We beginnen onze stadstour met een bezoek aan een overdekte markt waarvan de constructie ooit is getekend door de fransman Eiffel. Er is van alles te koop: kleding, fruit, bloemstukken (hoofdzakeleijk voor graven) rijst, 240 soorten aardappels, vis, pluimvee en vlees. Lies riep opeeens dat er ook ossenstaarten te koop waren maar dat bleken stieren penissen te zijn welke naast de stierenballen lagen. Blauw van het lachen lagen we.

Daarna zijn we naar een steengroeve gereden waar we konden zien hoe men lava steen uit de bergen hakten. De hele dag in de brandende zon met een stapel coabladeren tussen je tanden. En dan ca 20 stenen per dag.

Daarna zijn we een township ingereden en eerst een soort kindercreche (WiWa WaZi) onze gids had al wel aangegeven dat we niet naar de armoede gingen kijken maar met name hoe men elkaar helpt te overleven. Daarna een soort gaarkeuken bezocht waar de armsten van de buurt voor 30 cent konden eten en de gene die meer hadden betalen 1 euro. Zeer indrukwqekkend en mooi om te zien. Mensen hebben hier allemaal te eten en kunnen voorzien in hun eerste levensbehoefte. Hier heb ik ook mijn oude shirts afgegeven zodat er weer 20 kinderen een nieuw hemdje konden krijgen uit de stof :-)

s Middags is Lies in het hotel gebleven om harenm te wassen en te relaxen. Met haar rug en benen gaat het uitzonderlijk goed. Ook heeft ze weinig of geen last van de hoogte. Ik ben nog even de stad ingegaan (800,000 inwoners) Lekker door de straatjes geslenterd en op terrasje gezeten. Gezocht naar een boek van Lloza (nobelprijswinnaar) in het Engels. Hij komt nl uit Arequipa.

Vrijdag 15 oktober

Om 9 uur vertrekken we richting Colca Canyon. Het is geen lange reis maar we rijden van 2700 meter naar 5000 meter en overnachten in Chevay op 3800 meter. We krijgen allemaal coca thee en coca bladeren te kauwen.Het gaat erg goed op een enlkele reisgenot na die wat draaierig en misselijk is. De rit is prachtig. Prachtige vergezichten mooie hoogvlaktes, adembenemende uitzichten. En rustig al rijdend genieten van de rit welke ons soms langs heeeeeele diepe ravijnen voert.Met ons gaat het heel erg goed en hebben vrijwel nergens last van. We hebben prachtige kamers in onze lodge met een mooi uitzicht op het Andes gebergte,

Zaterdag 16 oktober

Vandaag gaat het gebeuren EL CONDOR PASA. Om half zeven gaan we onderweg voor een rit van ca 2 uur. Uiteindelijk komen we aan in de Colca Canyon. Aan het begin is deze ca 800 meter diep. Op het punt waar wij uitstappen is het 1200 meter diep. Het diepste punt is op 3100 meter. Wij gaan nu de Condor zien. Deze vogel woont in de rotsen. Hij slaat zijn vleugels uit en zoekt de juiste termiek om omhoog te gaan en dan op zoek naar dode dieren om daarvan te eten. Het wachten duurde lang maar ineens was hij daar de condor met zijn vleugel uit maar liefst 3 meter. Een schitterend adembenemend kippenvel moment. Alleen hier bleef het bij. Het was waarschijnlijk iets teveel wind en te weinig termiek. Daarna een schitterende wandeling gemaakt langs de cayon.
Uiteraard zien we ook in grote hoeveelheden de 4 kameelachtige dieren zoals: Vicunas, Lama, alpaca en de guanaco. Deze worden regelmatig op de gevoelige plaat vastgelegd en uiteraard op film vastgelegd.
In de middag via buffetvorm Peruaans gegeten en daarna nog even het stadje in voor wat souvenirs etc. De Peruaanse m

• 18 Oktober 2010 - 10:23

EllenHarry,ErikMark:

Als het al zo prachtig is om te lezen moet het nog prachtiger zijn om mee te maken! El condor pasa! Zul je hier in de tuin niet meemaken!
    Liefs van ons

• 18 Oktober 2010 - 16:07

Paul & Marry :

Hoi Dick & Lies, ben benieuwd naar de foto's en film. Lijkt ons prachtig deze afgelopen 2 dagen. Lies geen last gehad van hoogtever-schillen? Nog 9 mooie dagen.

• 19 Oktober 2010 - 17:05

Papa/mama:

Lief tweetal. Gezellig jullie brief gisteren. Oom Dick en Riet logeerden een paar dagen hier vandaar dat we vandaag pas reageren. het was weer erg gezellig en hebben weer helemaal bij gepraat. Maar het ploegje wordt wel heel erg klein.Het was altijd zo,n mooie traditie met al de broers en zussen en na oom Hans overlijden hebben we dat omstreeks zijn verjaardag nog steeds bij gehouden een soort 'memory day" Dat was het gisteren, de 18e ook voor je kinderen en dat hebben we ook gememoreerd.Geniet van het leven zolang het kan en dat doen jullie momenteel ook bijzonder blijkt aan het reisverslag! Big hug en xxxx van ons tweetjes