Nazca- Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Dick Waard - WaarBenJij.nu Nazca- Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Dick Waard - WaarBenJij.nu

Nazca- Arequipa

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

14 Oktober 2010 | Peru, Arequipa

Woensdag 12 -10 Het was nu wel heel vroeg opstaan broer. Om 4.15 uur opstaan en om 6 uur in de bus richting het zuiden. De vloer in de kamer lag nog vol zand van ons surfavontuur. FF douchen. Jammer er komt geen water uit de kraan. Dit euvel is een half uur later verholpen. Kan gebeuren in dit land. Vooral dit gebied is verschrikkelijk droog er groeit helemaal niets zonder water. Het regent hier bijna nooit.

Peru is 36 x Nederland. Minimaal inkomen is 200 euro/maand. Werkgever betaald zektekosten premie voor een zeer beperkt basis pkket. Kinderen gaan hier de eerste 6 jaar naar de lagere school en dan 5 jaar verplicht basis voortgezet onderwijs voor iedereen. Daarna prive school of staat universiteit met een zeer zwaar toelatingsexamen. Ben blij dat ik in Nederland mijn studie kon volgen. Werkeloosheid percentage is niet bekend omdat veel mensen zwart werken. Oh daar komt net een Peru aan (grapje) geen bejaardentehuizen of gehandicapten voorzieningen op een paar prive huizen na. Peru krijgt zijn inkomsten voornamelijk uit de mijnbouw, gas en olie, beperkt landbouw en tourisme.

Dit waren informatie voorzieningen welke wij kregen via onze gids tijdens de reis naar Arequipa.

Een prachtige (lange busreis van 12.30 uur) maar elke meter was prachtig. Wel een ontzettende slingerweg langs de kust met veel hoogteverschil. Het ene moment reed je tussen meters hoge zandduinen dan weer langs de ontzettend wilde zee en dan weer tussen de rotsen met op 80 meter benden je het strand. Langs ravijnen en kleine dorpjes prachtig gewoon. Om 18.30 waren we in ons hotel El Bacon. Een prachtig koloniaal hotel waar we nog even wat hebben gegeten en gezelig reisverhalen met elkaar kunnen delen.

Woensdag 13 oktober

Lekker uitgeslapen en toen naar het centrum gelopen. Een prachtig mooi Playo des Armas een typisch zuidamerikaans plein met lange overdekte galerijen en daarboven leuke restaurrantjes. Een prachtige kerk en in het midden een mooie fontein.

Een bezoek gebracht aan het beroemde klooster Manestario de Santa Catelina. Vroeger werd het 2de meisje uit een rijk en welgestelde familie op 12 jarige leeftijd voor eeuwig naar dit klooster gestuurd. De 1ste 1 tot 4 jaar mocht zij geen familie ontvangen en daarna alleen achter een muur met tralies en dat 1 x per maand. Dus Kelly wees blij dat je in Nederland bent geboren :-)

Daarna konden wij op eigen gelegenheid de stad verkennen.Een prachtige stad waar het bijzonder gezellig en veilig is.

• 14 Oktober 2010 - 18:59

Dorien:

Nog nooit gehoord van een kerk met een mooie fontein in het midden!! Heb je een foto gemaakt?
    Liefs, D.

• 16 Oktober 2010 - 17:40

Martijn & Joyce:

Ha Peruanen!

Het leest weer lekker. Krijgen bij het lezen het gevoel er een beetje bij te zijn. Wat een fantastische reis weer. Toch wel weer anders dan de andere verre reizen?
    Hier alles ok met weinig nieuws.

Liefs, M+J

• 16 Oktober 2010 - 19:32

Kiekel:

Hoi lieverds,
    wat klinkt dit weer goed! En mijn zus gaat dan zeker volgende zomer ook surfen??!
    Gaat het goed met rug/been, Lies?
    Geniet maar lekker, maar voorzichtig met die Inka-nazaten en mummies!
    Hug, Kiekel.

• 17 Oktober 2010 - 09:31

Papa En Mama:

Lieve kinderen Kweet niet of onze vorige brief is overgekomen maar we lezen en leven mee hoor. Hier is alles naar wens. Vrijdagavond ben ik al weer naar den Ooiman wezen zingen.Ma heeft een appeltaart gebakken voor de komst van oom Dick en Riet Maandag/Dinsdag en dat hopen we vol te houden als herinnering aam de jaren dat oom Hans altijd deze kant opkwam. Prettige reis verder en een dikken zoen van Papa en Mama.